ساخت و ساز با بلوک یا آجر؟ تفاوت بلوک و آجر در ساخت بنا

بلوک-یا-آجر

در سال‌هایی نه چندان دور، آجر مهم‌ترین متریال مورد نیاز برای ساخت ساختمان‌ها حساب می‌شد. اما با تحول در صنعت ساختمان‌سازی، بلوک‌های سیمانی به سرعت جایگزین آجر شدند. از نظر نوع ساختار و کاربرد، تفاوت‌های مهمی بین آجر سفالی و بلوک سیمانی وجود دارد؛ شاید به همین دلیل است که بسیاری از کارفرمایان و مهندسین در هنگام ساخت و ساز با بلوک یا آجر سردرگم می‌شوند. اگر شما هم بین انتخاب این دو مصالح مردد مانده‌اید در ادامه همراه ما باشید تا به تفاوت بلوک و آجر در ساخت بنا بپردازیم.

آجر چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی محسوب شده و از پخت خشت خام در حرارت بسیار بالا تولید می‌شود. مواد سازنده خاک آجر ترکیبی از خاک رس، سولفات، فسفات، منیزیم، سدیم، منگنز و سنگ آهک و…است. انواع آجر‌ها در شکل‌ها و ابعاد متنوعی تولید شده و هریک از آن‌ها ویژگی مخصوص به خود را دارند. در حالت کلی می‌‌‌توان آجر‌ها را با توجه به شیوه تولید در دو گروه فشاری و ماشینی قرار داد.

معرفی و بررسی انواع آجر‌های فشاری

آجر فشاری یا آجر توپر از خشت ساخته شده و در گذشته از پراستفاده‌ترین مصالح ساختمانی بود. این آجر به دلیل اینکه به صورت سنتی و از فشار دست کارگران بر قالب ساخته می‌شد به نام فشاری شناخته شد. اما امروزه برای درست کردن آجر فشاری، ابتدا خاک رس را آسیاب کرده و سپس خاک را با مقدار معینی از آب مخلوط می‌کنند. در مرحله بعد خاک رس خیس خورده، وارد قالب مستطیلی شکل مخصوص شده و بعد توسط ماشین‌ برش به قطعات کوچک تقسیم می‌شود. بعد از خشک شدن آجر‌های خام، آن‌ها را به مدت 6 الی 10 روز در کوره نگه می‌دارند تا به طور کامل پخته شوند.

شکل و ظاهر آجر فشاری تا حدی یادآور سنگ‌های طبیعی بوده و امروزه بیشتر از آن در خانه‌های روستایی استفاده می‌شود. آجر فشاری مقاومت مکانیکی بالایی داشته و در برابر ضربه بسیار مقاوم است. آجر توپر (فشاری) عمر مفید بالایی در حدود 200 سال داشته و سطح دسترسی بالا و قیمت اقتصادی دارد. وزن بالا یکی از بزرگ‌ترین معایب آجر فشاری محسوب می‌شود؛ در ساختمان‌سازی نوین، استفاده از آجر فشاری به دلیل افزایش وزن پروژه دیگر مجاز نیست. امروزه آجر فشاری در ساختمان‌‌های یک طبقه و روستایی برای دیوار‌های بیرونی به کار می‌رود. باید این نکته را هم در نظر گرفت که آجر‌های توپر عایق حرارتی نبوده و به حفظ گرمای خانه کمکی نمی‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: آجر سیمانی و قیمت روز آن

 

[elementor-template id=”859″]

همه‌چیز درباره آجر ماشینی و نحوه تولید آن

روی سطح آجر ماشینی هشت یا ده سوراخ با قطر 1.5 تا 2 سانتی‌متر وجود دارد. این سوراخ‌ها باعث نفوذ بهتر ملات به آجر‌ها شده و در نتیجه موجب استحکام بیشتر دیوار‌ها می‌شود. در ایران آجر ماشینی به روش سنتی یا گل نرم تولید می‌شود؛ در این روش، خاک رس در گودالی به عمق 2 متر و قطر 3.5 متر به مدت 24 ساعت خیسانده می‌شود. سپس گل خاک رس وارد دستگاه قالب‌زنی شده و در نهایت در کوره پخته می‌شود. آجر ماشینی به نسبت آجر فشاری از وزن کمی برخوردار بوده و مقاومت بیشتری در برابر حوادث طبیعی چون زلزله دارد. همچنین آجر ماشینی قابلیت جذب ملات کمتری به نسبت آجر فشاری دارد.

آیا با آجر بتنی و خواص آن آشنا هستید؟ آجر بتنی چیست

ویژگی و مشخصات یک آجر با کیفیت

  • دوام بالا در برابر خراشیدگی
  • درصد جذب آب پایین
  • مقاومت فشاری بالا
  • دارای رنگ زرد یا قرمز یکنواخت
  • بافت منظم و یکدست
  • سایزبندی استاندارد

مزایای استفاده از آجر در ساختمان‌سازی

آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پخت خشت وگل در حرارت بالا بدست می‌آید. این محصول نیز مانند سایر مصالح ساختمانی دارای مزایا و فوایدی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • آجر قابل بازیافت بوده و با محیط زیست سازگار است.
  • آجر در برابر آتش‌سوزی از دوام و مقاومت بالایی برخوردار است.
  • آجر‌ها جرم حرارتی بالایی داشته و به نسبت سایر مصالح گرمای بیشتری را جذب می‌کنند. آجر‌ها با جذب گرما در طول روز و آزاد کردن آن در شب، خانه‌ها را در زمستان گرم و در تابستان به نسبت خنک نگه می‌دارند.

بلوک-سیمانی-یا-آجر

بلوک ساختمانی چیست؟ آشنایی با انواع بلوک سیمانی

بلوک‌های سیمانی از ترکیب سیمان پرتلند، شن ریز دانه، ماسه و آب ساخته می‌شوند. این ترکیب در دستگاه بلوک‌زنی، متراکم شده و بعد از رسیدن به شکل نهایی، باید در محیط باز قرار گرفته تا خشک شوند. البته در مرحله خشک کردن باید برای استحکام بیشتر بلوک‌ها، روی آن‌ها آب پاشید.

بلوک‌های سیمانی، مصالح از پیش ساخته‌شده‌ای هستند که به صورت توپر و توخالی در دیوار‌های باربر و غیرباربر یا سقف‌های تیرچه بلوکی به کار می‌روند. بلوک‌های سیمانی با توجه به وزن و جرمی که دارند به سه گروه سبک، نیمه سبک و سنگین تقسیم می‌شوند.

بلوک سیمانی سبک: این بلوک‌ها از ترکیب سیمان پرتلند، پوکه‌های مواد معدنی و حباب‌های هوا ساخته شده‌اند. چگالی بلوک‌های سیمانی سبک 1700 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و از آن‌ها بیشتر در سقف تیرچه‌های بلوک استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که بلوک‌های نیمه سبک با چگالی در محدوده 1700 الی 2000 کیلوگرم بر متر مکعب نیز در دسته بلوک‌های سبک قرار می‌گیرند.

بلوک سیمانی سنگین: این بلوک‌ها متشکل از ماسه، سیمان و آب بوده و اغلب برای حصار کشی باغات به کار می‌روند. بلوک سیمانی باغی ابعاد بزرگ‌تر، وزن بیشتر و قیمت کمتری به نسبت بلوک سبک دارد.

 

دیوار-با-بلوک

معرفی مزایای انواع بلوک سیمانی

  • بلوک سیمانی سبک، وزن کمی داشته و باعث کاهش وزن سازه مورد نظر می‌شود.
  • متریال استفاده شده در بلوک سیمانی سازگار با محیط زیست است.
  • بلوک سیمانی در گروه مصالح از پیش ساخته شده قرار گرفته و سرعت ساخت سازه و دیوار با این نوع از بلوک بسیار سریع است.
  • بلوک سیمانی عایق حرارتی و صوتی بوده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.
  • حمل و نقل و جابه‌جایی بلوک‌های سیمانی بسیار آسان بوده و استفاده از آن‌ها باعث صرفه‌جویی در مصرف مصالح ساختمانی می‌شود.
  • مقاومت و دوام بلوک ساختمانی در برابر آتش و زلزله و سایر حوادث بسیار بالاست.

دیوار-با-آجر

 

بلوک سیمانی بهتر است یا آجر؟ کامل‌ترین مقایسه مصالح ساختمانی

آجر بهتر است یا بلوک سیمانی؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید مزایا و معایب آجر و بلوک را با یکدیگر مقایسه کنیم. ابعاد و اندازه بلوک سیمانی بسیار بزرگ‎‌تر از اجر است، پس سرعت اجرای پروژه با بلوک، سریع‌تر و اقتصادی‌تر از آجر خواهد بود. چرا که با استفاده از این مصالح از پیش ساخته شده، پروژه زودتر تمام شده و هزینه نیروی انسانی هم کاهش می‌‌یابد. بلوک سیمانی بسیار ارزان‌تر از آجر است؛ برای مثال هزینه تمام شده برای یک دیوار ساخته شده از بلوک، در حدود یک سوم دیوار آجری است.

در ساختمان‌سازی نوین، سازه‌ها و پروژه‌های مختلف به صورت چند طبقه و با ارتفاع ساخته می‌شوند. در این سبک از ساختمان‌سازی، امکان استفاده از بلوک‌های سنگینی مثل آجر وجود ندارد. اما بلوک سیمانی ساخته شده از پوکه مواد معدنی و حباب هوا وزن بسیار کمی داشته و استفاده از آن باعث کاهش وزن سازه و امنیت بیشتر می‌شود. بلوک سیمانی مقاومت فشاری بیشتری به نسبت آجر داشته و عایق حرارتی و صوتی محسوب می‌شود. با توجه به همه این نکات گفته شده در ساخت پروژه‌های چند طبقه و بلند برای رعایت ایمنی و صرفه اقتصادی بیشتر از بلوک سیمانی استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: آجر پازلی چیست؟

بهترین راه برای خرید بلوک سیمانی به صرفه و با کیفیت

در این مقاله به بررسی مبحث تفاوت بلوک و آجر پرداختیم و مزایای آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردیم. با این حال انتخاب بین بلوک و آجر تا حد زیادی به مکان اجرای پروژه، ارتفاع سازه و بودجه سازنده بستگی دارد. فراموش نکنید که برای ساخت پروژه‎‌هایی بیش از دو طبقه و مرتفع، باید از بلوک سیمانی استفاده کنید. در صورتیکه برای ساخت پروژه‌های ساختمانی خود به بلوک سیمانی نیاز دارید از طریق شماره 09027770902 با شرکت محصولات بتنی کندو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *