راهکارهای ایمن سازی محیط زندگی در برابر زلزله

همیشه احتمال وقوع زلزله و انواع حوادث طبیعی وجود دارد. در سال‌های اخیر، وقوع انواع زلزله‌ها و اتفاقات ناگوار دیگر، باعث شد که افراد زیادی در زمان ساختن ساختمان‌های محل کار و زندگی خود، به نکات ایمنی بسیار بیشتری توجه کنند. راهکارهای ایمن سازی محیط زندگی در برابر زلزله به افراد کمک می‌کنند که میزان امنیت محل زندگی‌شان را افزایش داده و آسیب‌های جانی و مالی را به شکل چشم‌گیری کاهش دهند. در ادامه این نوشتار، قصد داریم انواع راهکارهای ایمن سازی محیط زندگی در برابر زلزله را با هم بررسی کرده و مهم‌ترین نکات انجام این کار را با هم بررسی کنیم. همراه ما باشید.

ایمن سازی در برابر زلزله چیست؟

پیش از این، تصور می‌شد که برای ساخت ایمن‌ترین ساختمان‌ها در مقابل زلزله و سایر بلاهای طبیعی، باید مستحکم‌ترین سازه‌های ممکن را ساخت و از قوی‌ترین مصالح بهره برد. این موضوع در نگاه اول درست به نظر می‌رسید، اما باید بدانید که در برخی موارد، مصالح سنگین‌تر و قوی‌تر با ریزش بیشتر و شدیدتر، راه‌های خروجی را بسته و امکان نجات‌یافتن را کاهش می‌دهند.

به همین خاطر در حال حاضر ایمن سازی در برابر زلزله به معنای استفاده از بهترین مصالحی است که در زمان وقوع زلزله یا سایر حوادث طبیعی، بیشترین میزان مقاومت و انعطاف را داشته باشد و میزان آسیب‌های مالی و جانی را کاهش دهند. ایمن سازی در حال حاضر طیف وسیعی از انواع کارها را در بر می‌گیرد، استفاده از مصالح قوی و منعطف برای آسیب ندیدن در مقابل لرزه‌ها و تکان‌های شدید تا استفاده از تکنولوژی کنترل لرزه‌های سازه برای کاهش فشار وارد شده به ساختمان و تخریب آن، همه در حوزه ایمن سازی ساختمان‌ها و سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هدف اصلی ایمن سازی محیط زندگی در برابر زلزله کاهش آسیب‌ها است. این موضوع به این معنا است که ساخت مسیرهای خروجی مستحکم و امکان دسترسی راحت به آن نیز یکی از مهم‌ترین روش‌های ایمن سازی ساختمان ها است. بنابراین هر روشی که به کاهش تلفات و آسیب‌ها منجر شود، یکی از راهکارهای اصلی افزایش ایمنی در مقابل زلزله است.

برای خرید مصالح ساختمانی این محتوا راهنمای شماست: راهنمای خرید انواع مصالح ساختمانی

مهم ترین تکنیک های ایمن سازی ساختمان

راهکارهای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله به موارد مختلفی بستگی دارند. استفاده از هر کدام از این تکنیک‌ها، می‌تواند میزان امنیت و مقاومت ساختمان محل زندگی و کار شما را بهبود دهد. در ادامه، برخی از مهم ترین تکنیک های ایمن سازی ساختمان را با هم بررسی می‌کنیم.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

1- انتخاب بهترین متریال و مصالح

برخی مصالح و متریال مورد استفاده در ساخت سازه‌ها، به‌سرعت تخریب شده و یا در زمان تخریب، بیشترین آسیب را به افراد حاضر در ساختمان و محیط می‌رسانند. مصالحی هم‌چون شیشه، بتن و یا چوب‌های غیر استاندارد، برخی از این مصالح هستند. البته استفاده درست و به موقع از هر کدام از این مصالح، می‌تواند میزان امنیت سازه‌ها را افزایش دهد. علاوه بر این موارد، مصالح و متریال‌های خاصی نیز وجود دارند که به دلیل ساختار انحصاری خود، بیشترین میزان امنیت را در اختیار شما خواهند گذاشت.

فولاد یکی از بهترین و مقاوم‌ترین مصالح ساختمانی است. به دلیل استحکام بسیار خوب و البته قدرت انعطاف‌پذیری، قطعات فولادی در زمان زلزله آسیب کمتری می‌بینند. فولاد با قابلیت انعطاف‌پذیری خود، بخشی از نیروی زلزله را با خم‌شدن، کاهش داده و احتمال شکنندگی کمتری نسبت به بتن و چوب دارد.

کیفیت مصالح ساختمانی مورد استفاده نیز اهمیت بسیار زیادی در مقاوم سازی ساختمان ها دارد. برای مثال ساخت یک سازه با بتن استاندارد، می‌تواند مقاومت بسیار بهتر و بیشتری را نسبت به سازه فولادی بی‌کیفیت داشته باشد. بنابراین باید بدانید که ترکیبی از کیفیت مصالح ساختمانی و نوع مصالح مورد استفاده، می‌تواند باعث مقاوم سازی ساختمان محل زندگی و کار شما شود.

یکی دیگر از روش‌های ایمن سازی محیط زندگی در برابر زلزله، استفاده از مصالح سبک‌تر مانند بلوک سبک و بلوک سیمانی است. ساختمان‌های سنگین در زمان وقوع زلزله تخریب بسیار بیشتر و شدیدتری را تجربه می‌کنند و به همین خاطر، استفاده از مصالح سبک و کاهش وزن سازه، می‌تواند میزان ایمنی ساختمان را افزایش دهد. استفاده از مصالح سبک در دیوار چینی، باعث می‌شود که ساختمان سبک‌تری داشته باشید و میزان تخریب و آسیب‌ها در زمان زلزله، کاهش پیدا کند. هر چند باید مقاومت این مصالح نیز بررسی شده و مقاوم‌ترین متریال‌ها نسبت به وزن‌شان، انتخاب شوند.

2- تکنیک های دیوارچینی

یکی از مهم ترین راهکارهای ایمن سازی محیط زندگی در برابر زلزله استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف دیوار چینی به نحوی است که در زمان وقوع زلزله، ساختار سازه کمترین آسیب ممکن را ببیند. یکی از این روش‎ها، استفاده از دیوارهای برشی است. دیوارهای برشی می‌توانند نیروی ناشی از زلزله را به‌خوبی انتقال داده و در مقابل تکان‌های آن، تخریب نشوند.

در این تکنیک، دیوارها از چندین پنل تشکیل می‌شوند. در زمان وقوع زلزله، پنل این دیوارها شکل خود را از دست نداده و به همان شکل اولیه باقی می‌مانند. در اغلب موارد، دیوارهای برشی توسط ستون‌های فولادی تقویت شده و استحکام آن‌ها بدین شکل افزایش می‌یابد. دیوارهای برشی معمولا در بخش خارجی ساختمان‌ها و برای مقابله با باد، طوفان و زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در برخی ساختمان‌های ضد زلزله، از این دیوارها در بخش‌های داخلی نیز استفاده می‌شود.

مشاهده مطلب انواع دیوارهای پیش ساخته نیز به شما پیشنهاد می شود: معرفی انواع دیوار پیش ساخته و کاربردهای آن ها




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

3- فونداسیون منعطف

یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌های مقابله با زلزله، استفاده از روشی موسوم به Base Isolation است. در این روش، سازه بر روی صفحات منعطفی از فولاد، سرب و پلاستیک ساخته می‌شود. هنگامی که در طی زلزله، این بخش از سازه حرکت می‌کند، ساختمان ثابت مانده و حرکت بسیار کمتری خواهد داشت. با این روش، تکان‌ها و لرزه‌ها به بخش‌های متحرک و منعطف جذب شده و لرزه‌ها به بخش بالایی ساختمان منتقل نمی‌شود.

راهکارهای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

علاوه بر تکنیک های اصلی ایمن سازی ساختمان، راهکارهای مقاوم سازی مختلفی نیز وجود دارد که استفاده هم‌زمان از آن‌ها، می‌تواند ایمنی و استقامت سازه‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. در ادامه، برخی از این موارد را به‌اختصار شرح خواهیم داد:

  • استحکام دیافراگم‌ها: تمام بخش‌های افقی سازه هم‌چون کف طبقات و سقف‌ها، دیافراگم ساختمان نامیده می‌شوند. یکی از راهکارهای ایمن سازی محیط زندگی در برابر زلزله و جلوگیری از تخریب سازه‌ها، تقسیم نیرو بین بخش‌های افقی و عمودی سازه‌ است که نیروی وارد شده از زلزله باعث شکنندگی بخش‌های افقی نشود؛
  • سیستم ستون‌های متقاطع: ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله با ستون‌های قابل اتکایی ساخته می‌شوند که حالت X داشته و می‌توانند تکان‌های ناشی از زلزله را تحمل کرده و بخشی از آن را به سمت زمین بازگردانند؛
  • جداسازی الکتریکی: عدم وجود ارتباط میان بخش‌های فلزی برای جلوگیری از برق‌گرفتگی در محل اتصال لوله‌ها، یکی دیگر از تکنیک های ایمن سازی ساختمان است. این روش یکی از نکات ایمنی در برابر زلزله است و می‌تواند آسیب‌ها و تلفات ناشی از زلزله را کاهش دهد؛
  • سقف‌های سبک: سقف‌های سنگین در زمان وقوع زلزله، تخریب بسیار بیشتری را در پی خواهند داشت. به همین دلیل یکی از روش‌های ایمن سازی سازه ها در برابر زلزله، استفاده از سقف‌ها سبک‌تر با قابلیت انعطاف و استحکام بیشتر است؛
  • فونداسیون عمیق و مستحکم: پایه و فونداسیون عمیق‌تر، یکی از مهم‌ترین اصول سازه‌های مقاوم در برابر زلزله است. ساخت فونداسیون مستحکم، علاوه بر ایمنی بیشتر در مقابل زلزله، می‌تواند عمر ساختمان را نیز به شکل قابل توجهی افزایش دهد.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

رعایت این اصول و راهکارها، باعث ایمن سازی محیط زندگی در برابر زلزله خواهد شد. هر چند ناگفته پیدا است که برای جلوگیری از وقوع آسیب‌های جانی و مالی، علاوه بر این موارد باید توصیه های ایمنی در برابر زلزله را نیز جدی گرفت و با بررسی دائم بخش‌های مختلف محل زندگی و محیط کار، از ایمنی محیط اطمینان یافت.

آیا با انواع بلوک های ساختمانی آشنا هستید؟ این مطلب برای شماست: بررسی دقیق انواع بلوک های ساختمانی

جمع بندی نهایی

زلزله و سایر حوادث طبیعی می‌توانند اثرات جبران ناپذیری را بر جای بگذارند. هر چند نمی‌توان تاثیر تخریب آن‌ها را به‌صورت صد درصد از بین برد، اما می‌توان با در نظر گرفتن تکنیک‌ها و راهکارهای مختلف، میزان آسیب و تخریب را به شکل قابل توجهی کاهش داد. استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، باکیفیت و مناسب، در نظر گرفتن تکنیک‌های ساخت و دیوارچینی اصولی همراه با برنامه‌ریزی دقیق برای بخش‌های مختلف سازه، به افزایش ایمنی ساختمان‌ها کمک خواهد کرد. تکنیک های ایمن سازی ساختمان برای شهرها و کشورهای مختلف، تفاوت دارد و هر کدام تاثیر خاص خود را خواهند داشت. شما از چه راهکارهای ایمن سازی محیط زندگی در برابر زلزله استفاده می‌کنید؟ لطفا تجربیات مهم و مفید خود را با ما و خوانندگان‌مان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *