بلوک سفالی

بلوک سفالی (سفال)

دیوارهای ساخته شده با بلوک سفالی از متداول ترین و قدیمی ترین دیوار های جدا کننده سبک بوده اند . بلوک های سفالی از گل خاک رس و پختن آن در کوره های سنتی یا صنعتی تولید می گردند.

 

مشخصات بلوک سفالی :

بلوک‌های سفال با ضخامت 5 تا 20 سانتیمتر به منظور کاربرد های مختلف تولید می گردند. سفال های متراکم و مقاوم در برخورد با یکدیگر صدای زنگ می دهند و با کشیدن ناخن روی آنها خط نمی افتد .سفال های مرغوب رنگ یکنواخت داشته و سطح آنها بدون ترک و آلوئک می باشد. همچنین میزان جذب آن باید بین 8 تا 16 درصد باشد.

 

مزایا و معایب بلوک سفالی

مزایا

اصلی ترین مزیت بلوک های سفالی نسبت به محصولات مشابه ( بلوک های سیمانی ، هبلکس و … ) ارزان بودن آن است که این امر سبب شده هنوز هم برخی سازندگان با وجود معایب بلوک سفالی از آن استفاده کنند.

معایب

كارپذيري نامناسب به دليل شكنندگي، غير باربر بودن به دلیل مقاومت فشاری فوق پایین ، پرت زیاد به علت ترد بودن ، و عدم تحمل بار قطعات الحاقی ماننند کابینت و … و نبودن عایق حرارتی از معایب بلوک سفالی می باشد . دیوار های ساخته شده با این بلوک ها نه تنها عایق صوت نبوده بلکه تشدید کننده آن هستند همچنین برای هموار سازی سطح دیوار نیاز به لایه ضخیم گچ و خاک می باشد . به علت کوچک بودن اندازه های بلوک سفالی زمان و انرژی زیادی برای اجرای این دیوار ها صرف می گردد.

 

نحوه اجرا

ديوار چيني بايد به گونه‌اي انجام شود كه قفل و بست كامل بين بين بلوک‌ها ايجاد شود. در تقاطع‌ها دو ديوار اصطلاحاً بايد هشت‌گیر شوند، ‌يعني نصف طول يك بلوك، يك رج در ميان در داخل ضخامت ديوار ديگر قرار گيرد. ديوار چيني بايد كاملاً قائم و شاقولي بوده و امتداد رج‌ها كاملاً افقي باشند، همچنين بندهاي قائم بايد يك رج در ميان دقيقاً در مقابل هم قرار گرفته و شاقولي باشند، ضخامت بند آجرها بايد طبق نقشه‌هاي اجرايي باشد. ضخامت اين بندها نبايد كمتر از 10ميليمتر و بيشتر از 12 ميليمتر باشند. قبل از ديوار چيني بايستي بلوک‌ها اصطلاحاً زنجاب گردند (در آب خيس شوند) تا آب ملات را جذب نكنند. همچنين براي آنكه بندهاي قائم روي هم نيفتند بايد يك رج را با بلوك كامل شروع و رج بعدي را با بلوك نيمه شروع كرد. برخي از كارخانجات براي اين منظور بلوك نيمه نيز توليد مي‌كنند تا نياز به شكستن بلوك ها در محل نباشد كه اين كار با پرت زياد همراه است. توصیه می‌گردد در صورت نبود بلوکه‌های نیمه از آجر سفال سوراخ دار استفاده شود. چون به علت تردی بلوکه‌ها به عنوان نیمه‌کردن وجود ندارد و میزان پرت بسیار بالا می‌رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی
Candoo
بلوک سفالی