بلوک سبک طرحدار بخریم یا معمولی؟ کدام بهتر است؟

بلوک-طرحدار

چه قصد بازسازی خانه خود را داشته باشید، چه بخواهید یک پروژه ساختمانی را شروع کنید، در هر مرحله از کار به بلوک‎های سبک نیاز خواهید داشت. بلوک‌های سبک از ضروری‌ترین مصالح ساختمانی محسوب شده و در کنار کارایی بسیار، قیمت اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌ای هم دارند. امروزه بلوک‌های سبک سیمانی در مدل‌ها و طرح‌های جدیدی تولید شده و دیگر ظاهر یکنواخت و یک شکل ندارند. بلوک نمادار یا طرحدار سیمانی می‌تواند، گزینه مناسبی برای دیوارکشی محوطه ویلایی، آپارتمان و باغ‌ها و…باشد. اما با این حال، هنوز هم عده‌ای برای انتخاب مصالح دیوارچینی، بین بلوک معمولی و نما‌دار مردد می‌مانند. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بگوییم بلوک سبک طرحدار بخریم یا معمولی.

معرفی بلوک ساختمانی؛ بررسی مزایا و معایب آن‌ها

برای رسیدن به پاسخ پرسش بلوک سبک طرحدار بخریم یا معمولی، ابتدا باید با انواع بلوک آشنا شویم. بلوک‌های ساختمانی از متریال مهم ساخت‌و‌ساز بوده و معمولا در سازه‌های بتنی و فلزی به کار می‌روند. این بلوک‌ها یک قطعه مجزا و از پیش ساخته شده بوده و با کاهش استفاده از مواد خام در محل پروژه، سرعت ساخت‌و‌ساز را افزایش می‌دهند. انواع مختلفی از بلوک‌های ساختمانی وجود داشته و هر پیمان‌کاری می‌تواند، بسته به نیاز خود مدل‌های متفاوتی از آن‌ها را انتخاب کند.

پرطرفدار‌ترین بلوک ساختمان‌سازی در کشور ما، بلوک سیمانی است که از ترکیب ماسه، سیمان پرتلند و آب ساخته می‌شود. بلوک‌های سیمانی از نظر نوع باربری به دو گروه بلوک سیمانی معمولی و بلوک سبک تقسیم می‌شوند.

[elementor-template id=”859″]

 

آشنایی با بلوک سیمانی معمولی

برای ساخت بلوک‌های سیمانی معمولا از شن و ماسه رودخانه‎‌ها استفاده می‌شود؛ بر این اساس چگالی بلوک‌های سیمانی معمولی در حدود 2000 کیلوگرم بر متر مکعب است. تولید و کاربرد بلوک‌های سیمانی معمولی به دو صورت سقفی و دیواری است.

 

بلوک-بتنی

همه نکات مهم درباره بلوک سبک+کاربرد در ساختمان‌سازی

بلوک سبک از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی نوین بوده و باعث دگرگونی صنعت‌ ساخت‌و‌ساز شده است. بلوک سبک یا بلوک متخلخل از ترکیب آب، ماسه‌های ریز دانه، پوکه‌های مواد معدنی و سیمان تشکیل شده است؛ نوع و کاربری بلوک بر اساس میزان اجزای تشکیل‌دهنده می‌تواند متفاوت باشد. در ترکیب بلوک سبک از حباب‌های هوا استفاده می‌شود، چرا که این حباب‌ها بافت بلوک سبک را متخلخل و اسفنجی خواهند کرد.

بسته به کیفیت و ساختار بلوک‌های سبک، می‌توان از آن‌ها در قسمت‌های مختلف یک سازه مثل سقف، دیوار غیر باربر و کف استفاده کرد. چگالی بلوک‌های سبک سیمانی، 1700 کیلوگرم بر متر مکعب است. بلوک‌های سبک هم به انواع مختلفی چون بلوک گازی، بلوک هبلکس، لیپر، لیکا، بلوک پلیمری، بلوک فوم‌دار و بلوک سیمانی طرح‌‌دار تقسیم می‌شوند. در ادامه شما را با بلوک سبک طرحدار آشنا خواهیم کرد.

 

بلوک-سیمانی

پیشنهاد مطالعه: آموزش مرحله به مرحله ساخت باربیکیو با بلوک سیمانی

معرفی و بررسی بلوک سیمانی طرحدار (نمادار)

بلوک‌های سیمانی طرحدار، مخلوطی از پوکه‌های معدنی و صنعتی بوده و در گروه مصالح پیش‌آماده ساختمانی قرار می‌گیرد. برای طرحدار کردن این بلوک‌های ساختمانی، آن‌ها را در قالب‌های ساخت متنوعی می‌ریزند. به عبارتی پیمانکار یا فرد سازنده می‌تواند از بین قالب‌های موجود، شکل مورد علاقه خود را انتخاب کرده و بلوکی با همان طرح تحویل بگیرد.

بلوک سیمانی سبک طرحدار از استحکام خوبی برخوردار بوده و وزن مناسبی هم دارند. از این بلوک‌های سیمانی بیشتر در ساخت دیوارچینی و جداسازی تیغه‌های داخلی استفاده می‌شود. البته نوع کاربری بلوک طرحدار محدود به دیوارچینی و راهرو‌های ساختمان‌ها نیست؛ از این بلوک‌ها تزئینی برای دیزاین و طراحی شومینه، آشپزخانه‌های مدرن و دیوار‌های برجسته ویلا‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

بلوک-طرحدار-رنگی

مزایای استفاده از بلوک سیمانی طرحدار چیست؟

نمای زیبا و جذاب سازه، تنها فایده استفاده از بلوک‌های طرحدار سبک و مدرن محسوب نمی‌شود. برخی از مزایای استفاده از بلوک سبک طرحدار در پروژه عبارتند از:

  • بلوک‌های طرحدار وزن بسیار کمی داشته و جابه‌جایی آن‌ها نیز راحت است. همچنین حالت از پیش آماده بلوک سبک، باعث افزایش سرعت ساخت‌و‌ساز می‌شود.
  • بلوک سبک طرحدار مقاومت بالایی در برابر حوادث طبیعی چون زلزله یا حتی آتش دارند.
  • بلوک‌های سبک، مقاومت بالایی در برابر نفوذ هوای سرد و گرم داشته و به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کنند. همچنین بلوک سبک یک عایق صوتی محسوب شده و سروصدای محیط بیرون را به داخل ساختمان نمی‌آورد.

[elementor-template id=”859″]

 

بلوک-سبک-طرحدار

بررسی تفاوت بلوک سیمانی طرحدار با بلوک معمولی

حالا با انواع بلوک سیمانی آشنا شده و درباره مزیت‌های بلوک سبک طرحدار می‌دانید. اکنون وقت آن رسیده که با کنار هم گذاشتن این تعاریف به تفاوت‌های بلوک سیمانی طرحدار با معمولی برسیم.

اول اینکه ملات و اجزای تشکیل‌دهنده بلوک معمولی با طرحدار، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. پس از نظر ساختاری و فرمولاسیون، هیچ یک از این بلوک‌ها نسبت به یکدیگر برتری یا ارجحیت خاصی ندارند. فرق اصلی این دو بلوک، تنها در شکل قالب آن‌هاست؛ قالب بلوک معمولی، ساده بوده اما قالب بلوک طرحدار می‌تواند، بسته به سلیقه شما متفاوت و خاص باشد. ضمن اینکه قیمت بلوک طرحدار در بازار به دلیل حساسیت در نحوه تولید، اندکی بیشتر از بلوک معمولی است. پس اگر اختلاف قیمت جزئی برای شما مهم نیست و به زیبایی سازه بیشتر اهمیت می‌دهید، بلوک طرحدار را انتخاب کنید.

بلوک سبک طرحدار VS بلوک معمولی؛ کدام را انتخاب کنم؟

در این مقاله با بررسی بلوک‌های ساختمانی سعی کردیم به پرسش بلوک سبک طرحدار بخریم یا معمولی پاسخ دهیم. چرا که با شناخت مصالح ساختمانی پرکاربرد است که می‌توانیم، بهترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنیم. اگر بین انتخاب بلوک نمادار و معمولی سردرگم شده‌اید از طریق شماره 09027770902 برای دریافت مشاوره رایگان با همکاران ما تماس بگیرید. حالا شما به ما بگویید آیا تا به حال از بلوک‌های طرحدار استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *