میزان تحمل بار سقف تیرچه بلوک

سقف‌های تیرچه بلوک یکی از بهترین و محبوب‌‌ترین نوع سقف‌ها در ایران هستند. این نوع سقف‌ها به‌راحتی نصب می‌شوند، عایق صدا و دما هستند و حمل و نقل نسبتا آسانی دارند. چنین سقف‌هایی از دو بخش اصلی تیرچه‌ و بلوک‌های سفالی و یا سیمانی ساخته می‌شوند. در این نوشتار قصد داریم میزان تحمل بار سقف تیرچه بلوک و مهم‌ترین مشخصه‌های این نوع سقف‌ها را با هم بررسی کنیم. همراه ما باشید.

تحمل وزن پشت بام

پشت بام‌ها معمولا به‌صورت دقیق برای تحمل میزان بار مشخصی برنامه‌ریزی شده‌اند. دیدن روف‌گاردن‌های زیبا بر بام سایر ساختمان‌ها ممکن است برای همه جذابیت داشته باشد، اما باید به شما بگوییم که اگر قصد دارید هر نوع بار اضافه‌ای روی پشت بام ساختمان خود قرار دهید، باید میزان تحمل وزن پشت بام را به‌صورت دقیق بررسی کنید. قرار دادن یک مخزن کوچک آب یا حتی چند گلدان، می‌تواند بیش از میزان بار مناسب برای پشت بام باشد و در حالت‌ بدتر، به حوادث مختلفی منجر شود.

میزان تحمل وزن پشت بام بر اساس دو فاکتور اصلی بار زنده و بار مرده سقف، تعیین می‌شود. در واقع باید بدانید که تمام اجزای سازه، وزن مجزایی دارند و ساختمان در مجموع باید بتواند تمام این وزن‌ها را تحمل کند. وزن و نیرویی که این اجزا به ساختمان وارد می‌کنند، در دو دسته‌بندی اصلی قرار می‌گیرند که در ادامه، این دو فاکتور مهم را با هم بررسی کنیم.

پیشنهاد مطالعه: روش محاسبه انواع سقف ساختمانی

بار زنده سقف

بار زنده، بار موقت است. در زمان ساخت و بهره‌برداری ساختمان، رفت‌وآمد افراد و حتی ابزارهای مورد استفاده آن‌ها، در بخش‌های مختلف پشت بام پخش می‌شوند. به این نوع بارها، بار زنده ساختمان می‌گویند. بار زنده شامل بارهای جوی هم‌چون زلزله، باران، باد و برف نمی‌شود. پس از بهره‌برداری از ساختمان، میزان وزن وسایل موجود در سازه و حتی تعداد افراد موجود در هر طبقه، بخشی از بار زنده ساختمان هستند و به دلیل متغیر بودن همه این فاکتورها، نمی‌توان بار زنده هر ساختمان را به‌صورت دقیق محاسبه کرد.

بار مرده سقف تیرچه بلوک

بر خلاف بار زنده که محاسبه دقیق آن مشکل است، بار مرده را می‌توان به‌راحتی محاسبه کرد. در واقع مجموع وزن بخش‌های مختلف ساختمان هم‌چون راه پله‌ها، تیرها، دیوارها، ستون‌ها، کف‌ها و همه تجهیزات مورد استفاده در ساخت سازه، به‌عنوان بار مرده محاسبه می‌شوند.

یکی از بخش‌های محاسبه میزان تحمل بار سقف این است که مجموع میزان بار زنده و بار مرده ساختمان را محاسبه کرد. سپس با قرار دادن عدد حاصل در فرمول محاسبه، میزان تحمل بار سقف تیرچه بلوک را به‌دست آورد.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

نشست سقف تیرچه بلوک

میزان تراز سقف، در زمان نقشه‌کشی ساختمان، تعیین می‌شود. برای سقف‌های تیرچه بلوک، معمولا موقع اجرا باید خیز سقف به سمت بالا باشد و تیرچه‌ها را با توجه به این موضوع کنار هم گذاشت. این خیز بالا باعث می‌شود که پس از قرار دادن بلوک‌ها و روکش روی سقف، خیز تیرچه‌ها تحت فشار وزن ناشی از اجزای دیگر، به سمت پایین حرکت کرده و سقف تراز شود. به‌صورت عادی برای هر متر طول دهانه سقف، 2 میلی‌متر خیز منفی در نظر گرفته می‌شود.

در حالتی که این میزان خیز در محاسبات رعایت نشود، سقف پس از اجرا دارای خیز منفی شده و در ادامه می‌تواند باعث نشست سقف تیرچه بلوک شود. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های نشست سقف تیرچه بلوک شامل موارد زیر است:

  • وجود فاصله میان کیف و دیوارها؛
  • وجود ترک‌های افقی و عمودی در دیوارهای زیرزمین؛
  • کج‌شدن و خم‌شدن دیوار؛
  • شکستگی اطراف میخ‌ها یا اطراف قاب پنجره‌ها؛

خرید محصولات بتنی از تولید کننده: لیست قیمت بلوک سبک

علت لرزش سقف تیرچه بلوک

در برخی موارد، پس از اجرا و بهره‌برداری از سازه، سقف در زمان حرکت افراد، دچار لرزش و حرکت می‌شود. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که یکی از آن‌ها، اجرای این نوع سقف برای دهانه‌های بیش از 5 متر است.

سقف تیرچه بلوک از تیرهای با فاصله ساخته می‌شود و معمولا بخش میانی را با بلوک‌های مختلف سیمانی، سفالی یا یونولیتی پر می‌کنند. از آن‌جا که سقف تیرچه بلوک یک سقف دال بتنی یک طرفه است، میزان تحمل‌پذیری کمتری دارد. ارتفاع سقف در مدل تیرچه بلوک برای قسمت‌های تحت فشار حدودا پنج سانتی‌متر بوده و به همین دلیل، امکان لرزش در زمان حرکت افراد، پرش و…، به وجود می‌آید.

پیشنهاد مطالعه: بلوک فوم دار چیست

روش‌های مختلفی برای کاهش لرزش سقف تیرچه بلوک وجود دارد:

  • اجرای اصولی سقف: توجه به نکات اصولی ساخت سقف تیرچه بلوک، میزان لرزش آن را نیز کاهش خواهد داد. در نظر گرفتن فاصله صحیح میان تیرچه‌ها، رعایت ضخامت مد نظر برای بتن فشاری، استفاده از بلوک‌های مقاوم بتنی به جای یونولیت، اجرای اصولی و صحیح کف‌سازی، همه باعث کاهش لرزش سقف تیرچه بلوک خواهند شد؛
  • اجرای اصولی شمع‌بندی: در زمان ساخت سقف‌های تیرچه بلوک، اجرای شمع‌بندی ضروری است. با وجود این، در صورتی که دهانه مد نظر برای ساخت سقف تیرچه بلوک بیش از 5 متر باشد، نوع اجرای شمع‌بندی و حتی فاصله میان آن‌ها، اهمیت بسیار بالایی داشته و باید با محاسبات دقیق، تعیین شود؛
  • استفاده از ژوئن: کلاف عرضی یا ژوئن، می‌تواند میزان لرزش سقف تیرچه بلوک را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. برای دهانه‌های بالای 5 متر، با افزایش کلاف‌های عرضی در جهت عکس تیرچه‌ها، لرزش به‌صورت محسوسی کاهش می‌یابد.

در نظر گرفتن این سه عامل، می‌تواند باعث اجرای دقیق و درست سقف تیرچه بلوک شده و میزان لرزش را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و یا به‌صورت کلی از بین ببرد.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

آزمایش بارگذاری سقف

برای بررسی میزان بار سقف تیرچه بلوک روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها، آزمایش بارگذاری سقف است. در این حالت، باید نمونه‌ای از سقف تیرچه بلوک را در محیط آزمایشگاهی ساخت و با رعایت تمام نکته‌های لازم و دقیق، نمونه مشابهی از دیوارها و سقف تیرچه بلوک را اجرا کرد. پس از آماده‌سازی، دستگاه اندازه‌گیری خیز را بر روی پایه‌های ثابت قرار داده و برداشت اولیه ثبت می‌شود. در مراحل بعدی، باید بارهای مختلفی روی سقف قرار گرفته و در فواصل منظم 24 ساعته و 48 ساعته، این اعداد را ثبت کرد. اعداد به‌دست آمده را در فرمول‌های مشخص قرار داد و با کمک آن، میزان بارگذاری سقف را محاسبه کرد.

روش دیگر، آزمون بررسی میزان تحمل بلوک‌ها است که این آزمون نیز با کمک دستگاه مشخصی انجام می‌شود. این دستگاه باید بتواند میزان بار تا هزار کیلوگرم را به بلوک‌ها اعمال کند. بلوک در میان این دستگاه قرار گرفته و با اعمال فشار بر روی آن، میزان بار قابل تحمل آن، محاسبه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: انواع سقف در سازه های ساختمانی مختلف

مقدار تیرچه در هر متر مربع سقف

مقدار تیرچه در هر متر مربع سقف به‌راحتی قابل محاسبه است. در سقف‌های تیرچه بلوک، حداکثر فاصله میان تیرچه‌ها 70 سانت بوده و اغلب مهندسان برای کاهش ریسک، این فاصله را 50 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. به همین دلیل، اغلب بلوک‌های موجود در بازار نیز 40 سانتی هستند. برای به‌دست آوردن مقدار تیرچه در هر متر مربع تنها کافی است میزان فاصله میان تیرچه‌ها را در نظر بگیرید و با کمک آن، تعداد تیرهای موجود در هر متر را مشخص کنید.

وزن یک متر مربع سقف تیرچه بلوک

میزان وزن یک متر مربع سقف تیرچه بلوک یکی از مهم‌ترین اعدادی است که باید برای محاسبه بار مرده ساختمان، آن را به‌دست آورد. با توجه به تعداد تیرچه‌های قرار گرفته در هر متر مربع، جنس بلوک‌ها و وزن آن‌ها، ابعاد هر بلوک و تعداد هر بلوک در هر متر مربع و در نهایت میزان ضخامت بتن و پوشش سقف، می‌توان وزن یک متر مربع سقف تیرچه بلوک را مشخص کرد.

جمع بندی نهایی

سقف‌های تیرچه بلوک با داشتن مزایای عالی، به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین سقف‌ها در ساخت و ساز ایران و دنیا تبدیل شدند. این سقف‌ها، برای دهانه‌های کمتر از 5 متر فوق‌العاده بوده و نهایتا تا 8 متر نیز قابل اجرا هستند. نکته مهمی که باید راجع به این نوع سقف‌ها در نظر داشته باشید، میزان تحمل بار سقف است. میزان تحمل بار سقف تیرچه بلوک باید به نحوی باشد که علاوه بر بار مرده و زنده، بار خود را نیز تحمل کرده و دچار خیز منفی و نشست نشود. در این نوشتار به شرح همه این موارد پرداخته و مهم‌ترین نکات مرتبط به این نوع سقف‌ها را با هم بررسی کردیم. تجربه شما از کار با سقف‌های تیرچه بلوک چیست؟ کدام بلوک‌ها و با چه ابعادی، بهترین نوع سقف را در اختیار شما قرار داده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 comment