منو

معرفی انواع دیوار پیش ساخته و کاربردهای آن ها

در روزگار قدیمی‌تر، ساخت خانه و ساختمان به شکل سنتی صورت می‌گرفت و همه اجزای ساختمان در همان لحظه، ساخته می‌شد. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، همه بخش‌های زندگی ما انسان‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و البته بهبود یافته است. ساخت خانه‌ها و ساختمان‌ها نیز در حال حاضر با متریال‌ها و مصالح جدیدتری انجام می‌شود که یکی از آن‌ها، انواع دیوار پیش ساخته است. در این نوشتار قصد داریم با معرفی انواع دیوار پیش ساخته و کاربردهای آن و البته معرفی مزیت‌های اختصاصی‌شان، مهم‌ترین اطلاعات دیوارهای پیش ساخته را با هم بررسی کنیم. اگر قصد دارید در آینده یک ساختمان و سازه را بسازید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

دیوار پیش ساخته چیست؟

تا پیش از این، برای ساخت هر بخش از ساختمان و سازه، کارگران همراه با مهندس‌ها، باید همه چیز را از صفر و در همان محل بنا، می‌ساختند. ساخت دیوار، یکی از مهم‌ترین بخش‌های بناکردن یک ساختمان بوده و معمولا به زمان، ابزار و البته منابع زیادی نیز نیاز داشت. دیوارهای پیش ساخته، همان کاربرد دیوارهای معمولی را دارند، اما نحوه ساخت و در برخی موارد نصب آن‌ها نیز متفاوت است.

این نوع دیوارها از ابتدای قرن بیستم رواج پیدا کرده و با توجه به مزایای فوق‌العاده‌شان، به‌سرعت به یکی از مهم‌ترین اجزای ساختمان‌سازی در سرتاسر دنیا تبدیل شدند.

دیوار پیش ساخته نوعی دیوار و یا پنل‌ است که با توجه به نقشه ساختمان، توسط یک کارخانه و مجموعه دیگر ساخته شده و به محل ساخت ارسال می‌شود. در ادامه، تنها کافی است کارگران با توجه به برنامه و نقشه‌های مهندس سازه، دیوار پیش ساخته را نصب کنند.

دیوارهای پیش ساخته در کارخانه با توجه به نقشه ارسال‌شده ساخته می‌شوند. به همین دلیل، جنس، شکل و همه مشخصات این دیوارها به‌صورت دقیق تعیین شده و بر طبق همان استانداردهای مورد نیاز، ساخته می‌شوند. ساخت این دیوارها در محیط‌های کارخانه‌ای، توسط افراد متخصص و با دستگاه‌های مخصوص، باعث می‌شود که این دیوارها بهترین و بالاترین کیفیت نهایی را داشته باشد. از سوی دیگر، سرعت انجام کار، وزن بسیار کمتر این دیوارها و پنل‌ها و البته هزینه نهایی بسیار بهتر، باعث محبوبیت و رواج هر چه بیشتر این مصالح شده است.

آیا می دانید: دیوار هبلکس چیست؟

انواع دیوار پیش ساخته

صرف نظر از جنس دیوارها، چهار نوع اصلی از دیوار پیش ساخته وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، کاربرد اختصاصی خود را خواهد داشت:

  • دیوارهایی غیر باربر: این دیوارها توانایی تحمل وزن سازه را نداشته و تنها برای قسمت‌بندی بخش‌های داخلی سازه، جلوگیری از هدررفت دما، پوشاندن ستون‌ها و موراد مشابه دیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛
  • دیوارهای باربر: وزن اصلی سازه بر روی این دیوارها قرار گرفته و با ایجاد هر گونه تغییری در این دیوارها، پایداری و استحکام سازه دست‌خوش تغییر می‌شود؛
  • دیوارهای برشی: این دیوارهای پیش ساخته برای فراهم‌کردن سیستم تحمل بار پلکانی سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. میزان تاثیرگذاری و قدرت این نوع دیوارهای پیش ساخته به میزان استحکام اتصالات پنل به پنل آن‌ها وابسته است؛
  • دیوارهای قالبی برای ریخته‌گری در محل: برخی مواقع از دیوارهای پیش ساخته برای ایجاد ساختار و شکل کلی سازه استفاده می‌شود که در این صورت از دیوارهای قالبی برای ریخته‌گری در محل، استفاده خواهد شد.

هر کدام از انواع دیوارهای پیش ساخته مشخصات اختصاصی خود را دارند. میزان و نوع عایق‌‌بودن دیوارها، پایداری و استحکام، حجم هر دیوار و سایر مشخصه‌های اختصاصی، همه بر اساس نقشه ارائه شده به کارخانه تولیدکننده، تعیین خواهد شد.

در صورتی که قصد خرید و استفاده از انواع دیوار پیش ساخته را داشته باشید، علاوه بر نوع دیوار (چهار دسته‌بندی اصلی)، باید جنس دیوار پیش ساخته را نیز بررسی کنید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین جنس دیوارهای پیش ساخته را با هم مرور خواهیم کرد.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

دیوار پیش ساخته کناف

کناف یک شرکت آلمانی مشهور است که با 80 سال سابقه، یکی از برندهای مشهور در دنیای ساختمان‌سازی است. دیوارهای کناف دارای یک بخش مرکزی فلزی گالوانیزه هستند که صفحات روکش‌دار بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند. روکش دیوارهای کنافی می‌تواند سیمان و یا گچ باشد و شکل‌های مختلفی نیز دارد.

این دیوارها، وزن بسیار سبکی داشته و برای جداسازی بخش‌های مختلف داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. طرح‌های بسیار زیبای مدرن، سرعت اجرا، سهولت حمل و نقل و در نهایت قیمت تمام‌شده آن، باعث شده که این دیوارهای پیش ساخته طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا داشته باشند.

این دیوارها نازک‌تر از دیوارهای سنتی هستند و به همین خاطر، می‌توان انواع کارهای برقی و تاسیساتی را به‌راحتی در آن‌ها انجام داد. می‌توان از نوع کاذب این دیوارها برای ایجاد یک پوشش مدرن روی دیوارهای سنتی استفاده کرده و با ایجاد یک فاصله چند ده سانتی‌متری، علاوه بر استفاده از انواع عایق، تجهیزات برقی و تاسیساتی را نیز به‌صورت داخلی اجرا کرد.

انواع بلوک سیمانی را در این صفحه ببینید: قیمت و خرید انواع بلوک سیمانی

دیوار پیش ساخته سبک

سبک بودن یکی از مهم‌ترین مزیت‌های انواع دیوار پیش ساخته است. با وجود این، دیوارهای پیش ساخته سبک به‌صورت خاص وزن بسیار کمتری نسبت به مدل‌های مشابه خود دارند. جنس این دیوارها از مصالح مختلفی هم‌چون بتن سبک و یا تریدی پنل بوده و معمولا در بخش‌های غیر باربر سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این دیوارها معمولا یک لایه فیبر محکم قرار گرفته و دو طرف آن با بتن سبک پوشانده می‌شود. بدین شکل این دیوارها وزن بسیار کمتری داشته و البته عایق‌های بی‌نظیری برای دما و صوت خواهند بود.

دیوارهای پیش ساخته سبک به دلیل مصالح مورد استفاده در آن‌ها، در برابر رطوبت و پوسیدگی مقاومت بالایی داشته و از لحاظ بهداشتی کیفیت بالاتری نسبت به دیوارهای معمولی دارند. قیمت نهایی این دیوارها نیز به شکل قابل توجهی کمتر از نمونه‌های سنتی مشابه است و به همین خاطر، هزینه نهایی ساخت سازه را کاهش خواهند داد.

 

برای دریافت لیست قیمت بلوک های سبک از تولید کننده وارد صفحه بلوک سبک شوید.

دیوار پیش ساخته برای اتاق

همان‌گونه که در بخش‌های پیشین اشاره کردیم، دیوارهای پیش‌ساخته در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام کاربرد اختصاصی خود را دارند. دیوار پیش ساخته برای اتاق با استفاده از دیوارهای غیر باربر ساخته می‌شوند. دیوارهای اتاق تنها برای ایجاد یک فضای مجزا کاربرد دارند و به همین خاطر برای اتاق‌ها و سایر فضاهای داخلی، می‌توان از دیوارهای بسیار سبک، دیوارهای پیش ساخته تریدی پنل و دیوارهای کناف استفاده کرد.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

دیوار پیش ساخته برای باغ

شرایط ساخت ساختمان برای باغ‌ها، با توجه به عوامل گوناگونی مشخص می‌شود. نوع کاربری ساختمان، آب و هوای منطقه، تعداد طبقات و در نهایت نوع استفاده از سازه موجود در باغ، در برنامه‌ریزی و ساخت بنای داخل باغ‌ها تاثیر می‌گذارد. دیوار پیش ساخته برای باغ نیز با توجه به این عوامل تعیین می‌شود. می‌توان از دیوارهای بتنی پیش ساخته برای بخش‌های اصلی و دیوارهای باربر استفاده کرد و فضاهای داخلی را با دیوارهای پیش ساخته سبک از هم جدا کرد.

دیوارهای چوبی پیش ساخته یکی از محبوب‌ترین نوع دیوارهای پیش ساخته برای باغ‌ها هستند. این دیوارها همان مزیت‌های دیوارهای چوبی را داشته و با قیمت، وزن و البته کیفیت بسیار بهتری تولید می‌شوند. پس از برنامه‌ریزی و تعیین نقشه اصلی ساختمان، می‌توانید از مجموعه‌های مختلف شاغل در این حوزه کمک گرفته و بهترین دیوار پیش ساخته برای باغ را تهیه کنید.

قیمت دیوار پیش ساخته کناف

هزینه نهایی ساخت یک بنا، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده برای هر ساختمان‌سازی است. خوشبختانه با رواج‌ یافتن دیوارهای آماده و پیش ساخته، افراد بسیار بیشتری به استفاده و خرید این نوع دیوارها تمایل نشان می‌دهند. قیمت دیوار پیش ساخته کناف و سایر جنس‌های موجود در بازار، به حجم دیوار، ابعاد آن و البته کیفیت ساخت دیوار، بستگی دارد.

قیمت دیوار پیش ساخته کناف با توجه به مدل و طرح‌های آن نیز تفاوت دارد. بنابراین برای بررسی قیمت دیوار پیش ساخته کناف پیشنهاد می‌کنیم که نقشه ساختمان و طرح مد نظرتان را انتخاب کرده و بر اساس آن، هزینه نهایی را محاسبه کنید.

خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می شود: آجر بتنی چیست

سخن آخر

استانداردهای ساختمان‌سازی دنیا در حال حاضر به‌صورت کامل تغییر کرده است و همه به دنبال بهترین و باکیفیت‌ترین مصالح، با بهترین قیمت و کارکرد هستند. انواع دیوار پیش ساخته یکی از بهترین مصالحی است که در این راستا به بازارهای جهانی آمده و عملکرد بسیار خوبی نیز دارد. سرعت ساخت بالا، قیمت مناسب، راحتی حمل و نقل، کیفیت بهتر، کاهش وزن کلی ساختمان و در نهایت عایق‌بودن آن نسبت به دما و صدا، باعث شده که انواع مختلف دیوار پیش ساخته با استقبال بی‌نظیری مواجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *