انواع دیوارچینی ساختمان و بهترین مصالح برای چیدن یک دیوار استاندارد

انواع دیوارچینی ساختمان و بهترین مصالح برای چیدن یک دیوار استاندارد

دیوارها همان مرزی هستند که خانه را به محیط امن و صمیمی تبدیل کرده و از فضای بیرون جدا می‌کنند. در صورتی که تصور می‌کنید ساخت دیوار تنها با روی هم قراردادن چند آجر انجام می‌شود، باید بدانید که این تصور کاملا اشتباه است. دیوار چینی ساختمان یک کار اصولی، تخصصی و در برخی مواقع پیچیده است که باید نکات مهم آن را رعایت کرد. در این نوشتار قصد داریم انواع دیوار چینی ساختمان و بهترین مصالح برای چیدن یک دیوار استاندارد را با هم بررسی کنیم، همراه ما باشید.

دیوارچینی چیست؟

دیوار همان سازه‌های محکم و استواری هستند که همه ما از کودکی آن‌ها را دیده‌ایم. دیوارها ساختار اصلی و بیرونی سازه را تشکیل داده و بخش‌های داخلی را از هم جدا می‌کنند. انواع مختلفی از دیوارها وجود دارند که با نام‌های دیوار باربر، غیرباربر، سازه‌ای و دیوارهای زیرزمین و شالوده تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این دیوارها را می‌توان با مصالح مختلفی مثل آجر، بتن، گچ و…، ساخت.

به فرآیند ساخت دیوارها، دیوار چینی گفته می‌شود. در این فرآیند، با کمک ابزارهای مختلف میزان صاف‌بودن دیوار سنجیده شده و با کمک مصالح مختلف و استفاده از ملات‌های محکم‌کننده، این مصالح در محل خود ثابت می‌شوند. مرحله دیوار چینی در ساخت سازه اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا دیوارها یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان هستند که وظیفه انتقال بار به زمین، تحمل وزن سازه و جلوگیری از ریزش آوار را برعهده دارند.

لیست محصولات برتر در زمینه بلوک سبک را در این صفحه ببینید: خرید بلوک سبک

استاندارد دیوار چینی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین استاندارد دیوار چینی این است که دیوار به‌صورت کاملا صاف و عمود بر سقف و کف ساخته شود. این موضوع، برای همه دیوارها صرف نظر از نوع کاربری‌شان، صدق می‌کند. برای صاف‌بودن دیوار، روش‌ها و ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که گونیا، شمشه و تراز، برخی از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

علاوه بر این مورد، هر نوع دیوار با توجه به نوع کاربری خود، استاندارد مجزایی دارد. برای مثال دیوارهای داخلی باید از لحاظ سبک‌بودن بررسی شوند و دیوارهای خارجی باید بتوانند علاوه بر تحمل وزن بسیار خوب، دمای ساختمان را نیز درون خود نگه دارند. استاندارد دیوار چینی با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود که با در نظر گرفتن آن‌ها، ایمنی، استحکام و پایداری سازه، به بالاتری میزان ممکن تامین خواهد شد.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

اصول دیوارچینی محوطه

یکی از کاربردهای اصلی دیوار، تعیین محوطه یک فضای مجزا است. برای تعیین فضای یک باغ، شهرک، ساختمان، حیاط و…، باید یک دیوار حائل ساخت که علاوه بر جلوگیری از ورود افراد مختلف، بتواند در برابر باد، باران، سیل و…، مقاومت کند.

برخی از مهم‌ترین اصول دیوار چینی محوطه شامل موارد زیر است که پیش از ساخت این نوع دیوارها، باید آن‌ها را مد نظر قرار داد:

  • بررسی شرایط: دیوارهای محوطه علاوه بر ایجاد یک مرز مشخص بین فضای داخلی و خارجی، باید استقامت بالایی نیز داشته باشند. پیش از ساخت دیوار محوطه حتما باید شرایط محیط، طول دیوار، نوع سازه، شرایط آب و هوایی منطقه و سایر موارد مشابه را با کمک یک متخصص بررسی و تعیین کنید؛
  • پی‌ریزی: با توجه به شرایط جوی، محیطی و نوع خاک زمین، فونداسیون دیوار و زیرسازی انجام شود. انجام نادرست این گام، می‌تواند عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد؛
  • ساخت دیوار: با توجه به اصول شهرسازی، مطابق نظرات مهندس مرتبط و بر اساس ضوابط مبحث 8 مقررات ملی ساختمان، دیوارسازی باید انجام شود. در دیوارهایی با طول بیش از 8 متر، باید دیوار از لحاظ طولی به چندین بخش تقسیم شده تا استحکام کافی را داشته باشد. با این کار، در صورت واردکردن فشار به دیوار، دیوار استقامت و انسجام خود را حفظ کرده و تخریب نمی‌شود.

خلاقیت در دیوار چینی

هدف اصلی و اولیه در دیوار چینی ایجاد یک مرز مشخص بین دو فضا است، اما افراد زیادی با به کار بردن خلاقیت در دیوار چینی این کار را به‌صورت بسیار زیبا، خاص و چشم‌نواز، انجام می‌دهند. آجر چینی مشبک، استفاده از آجرهای نمادار، استفاده از بلوک‌های طرح‌دار، اجرای روش‌های سنتی و ترکیب آن با روش‌های نوین، همه نوعی خلاقیت در دیوار چینی به‌شمار می‌آیند.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

دیوار چینی سریع

روش‌های مختلفی برای دیوار چینی وجود دارد که هر بنّا با توجه به نوع مهارت، نوع ساختمان و البته نظر مهندس، یکی از انواع آن را برمی‌گزیند. یکی از روش‌های دیوار چینی سریع دارای 3 مرحله اصلی است که در ادامه، آن را به‌اختصار شرح می‌دهیم:

  • رگه چینی: پیش از هر چیزی باید محل انواع دیوارهای ساختمان مشخص شود. برای این کار، یک ردیف آجر یا بلوک در مکان‌های تعیین‌شده برای دیوار، قرار می‌دهند و بدین شکل، شکل کلی فضاهای ساختمان را تعیین می‌کنند. به این فرآیند، رگه چینی می‌گویند؛
  • شمشه گذاری: برای چیدن دیوار کاملا صاف، باید از ابزارهای مختلفی استفاده کرد که بتوان دیوارها را به‌صورت کاملا هم‌راستا چید. شمشه یکی از ابزار اصلی برای انجام این کار است. شمشه یک ابزار فلزی کاملا محکم است که در دو سمت دیوار، با کمک گچ به سقف و کف متصل می‌شود. برای آغاز کار و چیدن دیوار، یک نخ بین دو شمشه متصل شده و با کمک آن نخ، تراز بودن هر رج دیوار مشخص می‌شود؛
  • مرحله سوم: چیدن بلوک‌های مصالح با توجه به نخ مابین شمشه‌ها، آخرین مرحله است. در این حالت بلوک‌ها روی هم چیده شده و با کمک ملات، بخش‌های مختلف آن محکم می‌شود.

آموزش دیوار چینی

آموزش دیوار چینی اصولی و کامل، به نوع دیوارها بستگی دارد. به‌صورت کلی باید زمان درست برای دیوار چینی را در نظر گرفت و بعد از ساخت ستون‌ها و پایان عملیات بتن‌ریزی سقف، دیوار چینی آغاز شود.

پیش از آغاز کار باید با روش‌های مختلفی هم‌چون خط‌زنی، نقطه‌برداری، گچ‌ریزی و رگ‌چینی، فضاهای داخلی را تقسیم کرد. سپس با چیدن یک ردیف بلوک، عملیات رگ چینی را انجام داد.

بعد از این مرحله و با توجه به نوع دیوار، طول و عرض آن و نوع کاربردش، شمشه‌ها یا وال‌پست را نصب کرد. در مرحله بعد، ملات و نوع مصالح ساختمانی منتخب را آماده کرده و با کمک آن‌ها، دیوار چینی انجام می‌گیرد. برای برخی دیوارها و برای افزودن مقاومت‌شان، باید از میلگرد نیز در درون دیوار، استفاده کرد.

بهترین نوع دیوار ساختمان

انتخاب مصالح و حتی نوع ساخت دیوار، بر اساس نوع دیوارهای باربر یا غیر باربر هر سازه تعیین می‌شود. دیوارهای باربر وظیفه انتقال وزن و نیروی ساختمان به زمین را برعهده دارند و دیوارهای غیر باربر تنها برای جداسازی بخش‌های مختلف سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین بهترین نوع دیوار ساختمان بر اساس نوع عملکرد آن تعیین می‌شود.

بهترین نوع دیوار برای دیوارهای غیر باربر، دیوارهای عایق سبک هستند. این دیوارها باید بتوانند دما را در هر محوطه حفظ کرده و باعث انتقال دما نشوند. از سوی دیگر باید مقاومت کافی داشته و البته در زمان وقوع زمین لرزه و یا حوادث طبیعی دیگر و در زمان تخریب سازه، کمترین میزان آسیب را بر جای بگذراند.

از سوی دیگر بهترین نوع دیوار برای دیوارهای باربر، دیوارهایی هستند که علاوه بر استوار بودن، بتوانند وزن خود و سازه را به‌بهترین شکل ممکن منتقل کنند. با توجه به این توضیحات باید بدانید که بهترین نوع دیوار با توجه به عملکرد اصلی و نوع مصالح استفاده شده برای ساخت آن، تعیین می‌شود. بلوک‌های سیمانی سبک و سنگین، یکی از بهترین و مهم‌ترین نوع مصالح برای ساخت دیوار هستند که در بخش‌های مختلف ساختمان‌، از آن‌ها استفاده می‌شود.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

دیوار چینی بلوک سیمانی

دیوارها را می‌توان با انواع مصالح ساختمانی ساخت و انواع بلوک سیمانی یکی از مصالح پرکاربرد در دیوار چینی ساختمان‌ها است. بلوک های سیمانی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع سازه، نوع دیوار و البته نقشه ساختمان، می‌توان یکی از مدل‌ها موجود در بازار را خریداری کرد.

بلوک‌های سیمانی در مدل‌های مختلفی هم‌چون ته‌بسته، ته‌باز، دوجداره و سه جداره به فروش می‌رسند. دو جداره و سه‌جداره‌ها، عایق‌های بهتری از لحاظ دما و صدا هستند و مدل‌های ته‌باز و ته‌بسته، میزان مقاومت‌های مختلفی دارند. برای اجرای دیوارهای سنگین، استفاده از بلوک سیمانی ته‌بسته پیشنهاد می‌شود. در این صورت می‌توان درون بلوک را با سیمان پر کرده و میزان مقاومت دیوار را افزایش داد.

ساخت دیوار با بلوک سیمانی مزایای مختلفی دارد. سبک‌بودن این نوع بلوک‌ها، چسبندگی بسیار بیشتر و بهتر ملات و البته سرعت بسیار بالای ساخت دیوار با این نوع مصالح، برخی از مهم‌ترین مزیت‌های ساخت دیوار با بلوک سیمانی است.

کلام آخر

دیوارها بدون شک، مهم‌ترین بخش ساختمان‌ها هستند. با کمک دیوار ساختار سازه مشخص شده و البته تقسیم‌بندی‌های فضای داخلی نیز انجام می‌شود. دیوارها انواع مختلفی دارند که از هرکدام آن‌ها، در موقعیت اختصاصی خود، استفاده می‌شود. انواع دیوار چینی ساختمان با توجه به نوع و کاربری هر دیوار، تعیین شده و مصالح مورد نیاز و استاندارد نیز بر طبق همین موضوع، مشخص می‌شود. دیوار چینی اشتباه و غیر اصولی، می‌تواند هزینه‌های مالی و البته جانی فراوانی در پی داشته باشد و به همین دلیل، شناخت اصول دیوار چینی استاندارد و انتخاب بهترین مصالح برای انجام آن، اهمیت بسیار زیادی در ساختمان‌سازی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *