وزن انواع سقف ساختمانی و روش های محاسبه آن

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهندسی یک سازه، محاسبه وزن سقف ساختمان است. کوچک‌ترین اشتباه در این بخش، می‌تواند به حوادث غیرقابل جبران مالی و یا خسارت‌های جانی منجر شود و به همین خاطر، محاسبه دقیق و درست اهمیت بسیار زیادی دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هر نوع سقف، وزن و بار منحصر به‌فردی دارد؛ به همین خاطر محاسبه انواع سقف کاملا مجزا بوده و هیچ فرمول واحدی برای محاسبه وزن سقف‌ها وجود ندارد. هرچند فاکتورهای کلیدی و عامی در این بین موجود است که همیشه باید آن‌ها را در نظر گرفت. در این نوشتار قصد داریم با بررسی این فاکتورها و جنس سقف‌های مختلف، وزن انواع سقف ساختمانی و روش های محاسبه آن‌ها را با هم مرور کنیم، همراه ما باشید.

فاکتورهای مهم محاسبه وزن انواع سقف ها

صرف نظر از نوع سقف و جنس آن، 5 فاکتور اصلی و مهم وجود دارد که باید در زمان محاسبه وزن انواع سقف ساختمانی آن را در نظر بگیرید. در ادامه، هر کدام از این فاکتورها را به‌اختصار شرح خواهیم داد.

وزن کلی

همه سازه‌ها باید به نحوی ساخته شوند که بتوانند وزن خود و سایر اجزای مرتبط‌شان را تحمل کنند. وزن کلی سازه از دو بخش بار مرده و بار زنده سازه به‌دست می‌آید. وزن بار مرده شامل تمام بخش‌های دائم یک سازه هم‌چون دیوارها، ستون‌ها، تاسیسات و… است. در این بخش باید میزان شیب بخش‌های مختلف سازه را نیز محاسبه کرد. بخش‌های شیب‌دار باعث می‌شوند که نوع محاسبه‌ها تغییر کند و میزان فشار نهایی به بخش‌های مختلف سازه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بار زنده سازه

بار زنده سازه شامل تمام بخش‌های موقت است. برای محاسبه این بخش برای وزن سقف، باید وزن کارگران و ابزاری که با خود حمل می‌کنند، محاسبه شود. برف‌های احتمالی و حتی میزان وزش و تاثیر بادهای موسمی، بخشی از بار زنده سازه هستند. برای محاسبه این بخش باید میزان تجمع برف در هر بخش از سقف، میزان انتقال دما و حتی میزان باقی‌ماندن برف تا لحظه آب‌شدن نیز بررسی شود.

بار بالابرنده

نیروی آپلیفت یا بالابرنده، هر نوع نیروی خارجی است که در پی آن، ستون‌های سازه به جدا شدن از بستر خود تمایل پیدا کرده و به سمت بالا حرکت می‌کنند. این نیرو ممکن است به دلیل زلزله یا بادهای شدید ایجاد شود و روش‌های مختلفی برای مهارکردن آن وجود دارد.

شناسایی ریسک

همراه با فاکتورهای مختلف، میزان تحمل بار سازه باید با میزان هزینه‌های ساختمان‌سازی، تناسب قابل قبولی داشته باشد. برخی از مالکان ترجیح می‌دهند برای کاهش هزینه‌ها، میزان حاشیه اطمینان را کاهش داده و با قیمت کمتر، ساختمان را به‌اتمام برساند. برخی از ساختمان‌ها به دلیل قرارگرفتن در شهرهای حادثه‌خیز و یا به دلیل موقعیت حساس امنیتی خود، باید حاشیه امنیت بیشتری داشته و به همین دلیل، هزینه بیشتری نیز به خود اختصاص می‌دهند.

برنامه‌ریزی‌های آتی برای سقف

با گسترش کسب‌وکاها و یا با گذر زمان در ساختمان‌های مسکونی، ممکن است مالک و یا مالکان ترجیح دهند که برنامه‌ریزی اولیه را تغییر دهند. در همان اولین برنامه‌ریزی برای ساخت ساختمان، باید این موضوع را نیز در نظر گرفت و مواردی هم‌چون افزودن طبقات، افزایش تعداد افراد حاضر بر روی پشت بام و… در سال‌های آتی را نیز بررسی کرد.

این پنج مورد را همیشه پیش از بررسی وزن سقف، باید در نظر بگیرید. علاوه بر آن، با توجه به جنس سقف و نوع آن، باید وزن سقف را نیز به‌صورت مجزا محاسبه کنید.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

وزن سقف تیرچه بلوک

یکی از رایج‌ترین سقف‌ها در ایران، سقف‌های تیرچه بلوک هستند. این سقف‌ها به دلیل عایق‌بودن در برابر صدا، دما و رطوبت، مقاومت در برابر حوادث طبیعی هم‌چون باد و زلزله و البته حمل و نقل آسان، محبوبیت فراوانی دارند. البته این نوع سقف‌ها معایب اختصاصی خود را نیز دارند. برای مثال نمی‌توان چندین سقف تیرچه بلوک را به‌صورت هم‌زمان انجام داد و  مدت زمان اجرای این نوع سقف‌ها، نسبتا زیاد است. با وجود این، این سقف‌ها به‌خوبی برای سازه‌های کوچک کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای محاسبه وزن سقف تیرچه بلوک باید نوع مصالح به کار رفته هم‌چون موزائیک، ملات ماسه و سیمان، پوکه معدنی، وزن دال بتنی، وزن تیرچه بلوک، وزن تیرچه فولادی، بلوک سفالی و گچ سفید را بر اساس وزن واحد حجم به‌دست آورید، ضخامت هر کدام را تعیین کرده و سپس وزن واحد سطح را نیز مشخص کنید. با تعیین این اعداد، می‌توان مجموع آن‌ها را محاسبه و وزن سقف تیرچه بلوک را مشخص کرد.

وزن سقف تیرچه بلوک سیمانی

سقف تیرچه بلوک سیمانی، همانند سقف تیرچه بلوک معمولی است که به جای بلوک‌های سفالی، از بلوک سیمانی استفاده می‌شود. در این نوع سقف‌ها، تیرچه‌ها به‌عنوان تیر فرعی قرار گرفته و بلوک‌ها تنها نقش پرکننده را خواهند داشت. در حالت عادی از انواع سیمان‌های معمول استفاده می‌شود که به دلیل سنگینی سیمان، وزن هر بلوک به 15 تا 30 کیلوگرم رسیده و باعث افزایش وزن سازه می‌شوند.

به همین خاطر، برای کاهش وزن سازه و کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از آن، از انواع بلوک‌های بتنی و سیمانی سبک استفاده می‌شود. این بلوک‌ها وزن بسیار کمتری داشته و به دلیل کاهش وزن مرده ساختمان، امنیت بسیار بیشتری در زمان وقوع حوادث طبیعی خواهند داشت.

نحوه محاسبه وزن سقف تیرچه بلوک سیمانی همانند محاسبه وزن سقف تیرچه بلوک معمولی است. در این‌ حالت باید وزن بلوک‌های سیمانی بر اساس وزن واحد حجم، ضخامت و در نهایت وزن واحد سطح محاسبه شود. با مجموع وزن بخش‌های مختلف، می‌توان وزن نهایی سقف را مشخص کرد.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

وزن دال بتنی

دال بتنی یکی از پرکاربردترین بخش‌های ساختمان‌سازی است و از صفحه‌های بتنی صاف، ایجاد می‌شود. از دال بتنی برای ساخت سقف‌ها، کف ساختمان‌ها، بالکن، تونل‌ها، روساز جاده‌ها و ساخت سنگ‌فرش و پیاده‌رو استفاده می‌شود. دال بتنی به دو صورت پیش‌ساخته و یا در محل وجود دارد که می‌توان با توجه به نوع و حجم پروژه، نوع پیش‌ساخته آن‌ را تهیه کرد و یا آن را از صفر در محل پروژه ساخت.

سقف‌های دال بتنی به دو صورت توپر و توخالی ساخته می‌شود. مدل‌های مختلف آن هم‌چون دال بتنی تخت، دال وافل یا دال مشبک، دال یک طرفه، دال دو طرفه، دال معمولی، دال مجوف، دال بابل‌دک یا یوبوت، دال بادوام، دال گنبدی، دال بام شیب‌دار و دال پس‌تنیده، تنها بخشی از انواع سقف‌های دال بتنی هستند. دال بتنی بسیار متنوع و گوناگون بوده و برای هر نوع سازه و ساختمانی، می‌توان با توجه به نوع نقشه از مدل‌های مختلف آن استفاده کرد.

دال بتنی نیز برای محاسبه به چندین فاکتور مهم نیاز دارد. در محاسبه این نوع سقف باید وزن آسفالت، قیرگونی‌‌اندود، ملات ماسه و سیمان، پوکه معدنی، وزن دال بتنی، سقف کاذب و تاسیسات احتمالی را بر اساس وزن واحد به حجم محاسبه کرد. سپس ضخامت هر کدام را به متر تعیین کرد و در نهایت وزن واحد سطح را مشخص کرد. با محاسبه مجموع این اعداد، می‌توان وزن سقف دال بتنی را نیز تعیین نمود.

میزان تحمل بار سقف تیرچه بلوک

همان گونه که در بخش‌های پیش گفته شد، سقف‌های تیرچه بلوک را می‌توان با بلوک‌های سیمانی، یونولیتی و یا سیمان معمولی یا سیمان سبک، ساخت. هر کدام از این نوع سقف‌های تیرچه بلوک، با توجه به ضخامت اجزای سازنده، میزان وزن تیرچه‌ها و البته وزن خود بلوک‌ها، میزان تحمل بار متفاوتی دارند.

برای محاسبه میزان تحمل بار سقف تیرچه بلوک برای هر نوع سقف، باید این اعداد را به‌دست آورد و سپس بر طبق آن‌ها، محاسبات نهایی را انجام داد.

تعداد بلوک در هر متر مربع سقف تیرچه بلوک

بلوک‌های ساخته شده برای سقف‌های تیرچه بلوک، علاوه بر جنس‌های گوناگون، اندازه‌های مختلفی نیز دارند. برای محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع سقف تیرچه بلوک باید ابتدا ابعاد بلوک را در نظر بگیرید.

در صورتی که عرض بلوک 25 سانتی‌متر باشد، 8 عدد و در صورتی که عرض بلوک 25 سانتی‌متر باشد، 10 عدد بلوک در هر متر مربع استفاده می‌شود. برای بلوک‌های 50 سانتی‌متری، تنها به 4 عدد بلوک نیاز خواهید داشت.

جمع بندی نهایی

وزن سقف هر ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. در صورتی که وزن سقف به‌درستی محاسبه نشود، در صورت وقوع هر نوع حادثه، میزان خسارت‌های مالی و حتی جانی افزایش می‌یابد. برای محاسبه وزن انواع سقف باید جنس مصالح، ضخامت و البته ابعاد آن‌ها را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که هیچ فرمول واحدی برای محاسبه سقف‌ها وجود ندارد و هر کدام از انواع سقف‌ها به‌صورت مجزا و منحصر به‌فرد، باید بررسی و محاسبه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *