منو

آموزش مرحله به مرحله ساخت استخر با بلوک سیمانی

به تازگی ویلایی خریداری کرده‌اید و می‌خواهید در حیاط آن برای خود استخری خانگی بسازید؟ با ساختن استخر در حیاط ویلا یا باغ، یک فضای لوکس و مدرن ایجاد کرده و ارزش ملک شخصی خود را بالا می‌برید. ساخت استخر در باغ و ویلا با روش‌های متفاوت و پرهزینه‌ای انجام می‌شود، اما اگر به دنبال روشی اقتصادی و ارزان هستید از بلوک سیمانی استفاده کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم به آموزش مراحل ساخت استخر با بلوک سبک بپردازیم.

بلوک سیمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوک سیمانی از ترکیب شن، ماسه، سیمان پرتلند و آب تشکیل شده و در گوره مصالح ساختمانی از پیش‌ساخته‌شده قرار می‌گیرد. بلوک سیمانی در پروسه ساخت‌و‌ساز، بیشتر برای چیدن دیوار‌های باربر به کار می‌رود. برای چسباندن و بهم پیوستن این بلوک‌ها از ملات مخصوص (ترکیب شن، ماسه و آب) استفاده می‌شود. بلوک سیمانی در ابعاد و وزن‌های مختلف تولید شده و بر این اساس به سه گروه سبک، نیمه سبک و سنگین تقسیم می‌شود. برای ساخت استخر با بلوک سیمانی از نوع سبک این محصول استفاده می‌شود.

بلوک سیمانی سبک از سیمان پرتلند، پوکه معدنی و حباب‌های هوا ساخته شده و چگالی آن کمتر از 1700 کیلوگرم بر متر مکعب است. از بلوک‌های سبک بیشتر برای سقف‌های تیرچه بلوک استفاده می‌شود.

بررسی مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی

امروزه ساخت استخر با بلوک سیمانی به دلیل مزایای فراوان در باغ‌ها و ویلا‌ها، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در ادامه به معرفی برخی از این مزایا می‌پردازیم:

  • هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی، بسیار ارزان‌تر و به صرفه‌تر از سایر متریال است.
  • پروسه اجرا و مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی برای بنا یا کارگر ماهر در این زمینه، بسیار ساده است.
  • بلوک سیمانی از دوام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و از استخر در برابر نشست احتمالی و ترک‌های عمیق محافظت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:

آموزش مرحله به مرحله ساخت باربیکیو با بلوک سیمانی

 

آموزش مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی؛ پیدا کردن مکان احداث

برای اینکه از استخر خانگی خود استفاده‌ای بهینه‌ داشته باشید، باید بهترین مکان را برای احداث آن پیدا کنید. مکانی که علاوه‌بر اندازه مناسب، آفتابگیر هم بوده و تا بتوانید به طور رایگان از انرژی آفتاب برای گرم کردن آب استخر استفاده کنید. در نزدیکی مکان احداث استخر، نباید درختانی پر شاخه با ریشه‌ای بلند وجود داشته باشند. چرا که این امکان وجود دارد که ریشه درخت در اعماق زمین به تاسیسات استخر و کف آن آسیب شدید وارد کند.

طراحی و نقشه فرایند ساخت استخر سیمانی

پس از انتخاب مکان مورد نظر، باید درباره شکل و ابعاد استخر تصمیم بگیرید. می‌خواهید استخرتان مستطیلی باشد یا دایره‌ای؟ عمق آن چه اندازه‌ای باشد؟ آیا استخر محلی برای نشستن داشته باشد یا نه؟ این‌ها نکاتی است که باید با پیمانکار خود در میان بگذارید. فقط توجه داشته باشید که دیزاین و طراحی پیچیده برای استخر، روی هزینه اجرایی آن نیز تاثیر خواهد گذاشت. در این مرحله پیمانکار باید نقشه‌ای از فرایند ساخت استخر را تهیه کرده و در آن میزان خاک‌برداری و عایق‌بندی و…را مشخص کند.

خاکبرداری؛ گامی مهم برای ساخت استخر بلوک سیمانی

در اولین مرحله اجرایی برای ساخت استخر، باید مکان مورد نظر برای احداث خاک‌برداری شود. پس براساس نقشه، باید کاسه استخر را به درستی اندازه‌گیری کرده و آن را با 4 میخ مشخص کنید. سپس با استفاده از ریسمان و گچ، نقاط مشخص شده را به یکدیگر وصل کرده و به طور دقیق محل خاکبرداری را مشخص کنید. حداقل میزان خاکبرداری استخر بلوک سیمانی، دو متر است؛ در این بین باید برای بتن ریزی 15 سانتی‌متر، شفته‌‌ریزی 30 سانتی‌متر و 5 سانتی‌متر هم برای اجرای سیمان در نظر گرفت.

پیشنهاد مطالعه: انواع عایق های حرارتی مورد استفاده در ساختمان سازی

بررسی مراحل احداث و ساخت استخر ارزان با بلوک

پس از خاکبرداری و برداشتن خاک اضافی (رگلاژ) از محل احداث استخر، نوبت به شفته‌ریزی می‌رسد. شفته‌ریزیمانع از جذب ملات به خاک شده و از ورود آب زیر زمینی از کف استخر جلوگیری می‌کند. برای اینکار باید کف و دیواره‌های استخر را با آب خیس کرد و سپس در فواصل زمانی مختلف، مخلوطی از شفته آهک و سیمان را کف استخر بریزید.

بعد از خشک شدن شفته، باید یک لایه 10سانتی‌متری از بتن را روی آن ریخته و سپس مقداری سنگ روی بتن قرار دهید. این پروسه را بار دیگر تکرار کنید و بعد آرماتور فلزی را در داخل ملات سنگ و بتن بگذارید. قسمتی از آرماتور فلزی باید در داخل ملات قرار گرفته و بخش دیگر آن باید بیرون از ملات باشد تا بلوک روی آن قرار بگیرد.

لوله‌کشی و تاسیسات استخر بلوک سیمانی

مرحله لوله کشی تاسیسات استخر، بسیار مهم بوده و نصب همه لوله‌های ورود و خروج آب گرمکنباید توسط پیمانکاری ماهر انجام بگیرد. مهندس تاسیسات باید نقشه لوله کشی را ترسیم کرده و سپس لوله‌کش با استفاده از متریال مرغوب، لوله‌کشی استخر را انجام دهد. پس از لوله‌کشی باید یک مهندس برق، پروسه سیم‌کشی در استخر را مدیریت کند. پمپ تصفیه استخر، تجهیزات مربوط به آبگرمکن وتابلو برق و…باید در نهایت ایمنی و زیر نظر مهندس برق انجام شود.

مرحله آخر؛ قرارگیری و نصب بلوک سیمانی

پس از اتمام پروسه ساخت کف استخر، باید بلوک‌های سیمانی را نصب کنید؛ بخش بیرونی آرماتور فلزی باید در وسط بلوک قرار گرفته و فضای خالی بین آن‌ها باید با ملات بتنی پر شود. فراموش نکنید که محل اتصال بلوک سیمانی با کف استخر باید کاملا تمیز بوده و از قبل شسته شده باشد.

ساخت استخر بلوک سیمانی اقتصادی با بهترین کیفیت

در این مقاله شما را با مرحله به مرحله ساخت استخر با بلوک سیمانی آشنا کردیم. هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی بسیار به صرفه بوده و نگهداری و تعمیر آن‎ها نیز ساده است. شما می‌توانید برای سفارش و خرید انواع بلوک سیمانی به سایت محصولات بتنی کندو مراجعه کنید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان در مورد محصولات بتنی با شماره تلفن 09027770902 تماس بگیرید. اگر سوال یا تجربه‌ای درباره ساخت استخر با بلوک سیمانی دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *