بلوک سیمانی بهتر است یا سفالی؛ کدام بلوک برای ساختمان‌سازی بهتر است؟

بلوک-سیمانی-سفالی

از گذشته تا به امروز، بلوک سیمانی و بلوک سفالی از مصالح پرکاربرد در صنعت‌ ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شوند. این مصالح در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده و تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر در کاربرد و میزان مقاومت دارند. به همین دلیل بسیاری از افراد مبتدی و تازه‌کار در حوزه ساختمان‌سازی با پرسش بلوک سیمانی بهتره یا سفال مواجه می‌شوند. اگر شما هم چنین سوالی دارید با ما همراه باشید تا بگوییم، باید برای پروژه ساختمانی خود چه مصالحی را انتخاب کنید.

بلوک سفالی چیست؟ معرفی انواع آجر سفالی

قبل از انتخاب و خرید هر مصالح ساختمانی از جمله بلوک سفالی، ابتدا باید به طور مختصری از نوع کاربری و نحوه ساخت آن آگاه شویم. مواد خام اولیه برای ساخت بلوک سفالی یا آجر سفالی خاک رس، آب و آهک است. پس از تهیه گل، قالب و برش زدن بلوک‌ها را خشت کرده و آن‌ها را در کوره‌ای با دمای 900 درجه سانتی‌گراد می‌‌گذارند. کل پروسه ساخت بلوک سفالی (آجر رسی) به صورت صنعتی در کارخانه و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌‌شود.

در این مرحله بلوک‌ها باید به میزان مناسبی از رطوبت و مقاومت برسند تا در هنگام ورود به کوره، ترک نخورده و شکسته نشوند. سفال آجری مرغوب در زمان برخورد با دیگر سفال‌ها صدای زنگ داده و سطحی بدون ترک و شکستگی دارند. شکل ظاهری و شیار زده شده روی بلوک‌های سفالی باعث چسبندگی بهتر آن‌ها به بتن می‌شود. ضخامت بلوک‌های سفالی بین 5 تا 25 سانتی‌متر بوده و وزن آن‌ها نیز در حدود 3 الی 10 کیلوگرم است. به طور معمول بیشترین کاربرد بلوک سفالی در بخش غیر باربر ساختمان و دیوار چینی است؛ البته بلوک‌های سفالی به عنوان یک عامل پرکننده بین دو تیرچه هم به کار می‌روند. بلوک سفالی از نظر ابعاد و کاربری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود:

·       بلوک سفالی 7 سانتی‌متری

بلوک سفال تیغه 7 سانتی، برای جدا کردن دیوارهایی که قطر کمی دارند استفاده می‌شود. این بلوک بیشتر در دیوار‌های اطراف آسانسور، دیوار راه‌پله‌ها و دیوار‌های نازک داخلی به کار رفته و از قیمت مناسبی برخوردار است. این نوع بلوک سه یا چهار حفره داشته و وزنی در حدود 8/1 کیلوگرم دارد.

·       آجر سفال 10 سانتی‌متری

از بلوک سفالی تیغه 10 سانتی‌متری برای جدا کردن دیواره‌های داخلی ساختمان یا دیواره‎‌های اتاق استفاده می‌شود. این بلوک جذب رطوبت بالا و عایق‌بندی بسیار مناسبی هم دارد؛ آجر سفالی 10 سانتی‌متری دارای 5 یا 6 حفره بوده و وزن آن 1/2 کیلوگرم است.

·       آجر رسی 15 سانتی‌‌متری

از بلوکه سفالی 15 سانتی‌متری اغلب برای دیوار‌های داخلی ضخیم ساختمان استفاده می‌شود. این بلوک عایق صوتی و حرارتی بوده و وزن آن نیز در حدود 3 کیلوگرم است. البته امروزه در ساختمان‌سازی نوین به دلیل اهمیت بهینه‌سازی مصرف انرژی از بلوک سفالی تیغه ۱۵ سانتیمتری فوم دار یا یونولیت دار استفاده می‌شود. به عبارتی در بلوک سفالی یک لایه عایق از جنس فوم یا یونولیت قرار می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: سیمان پرتلند چیست؟

 

دیوار-با-بلوک-سفالی

مزایای انتخاب بلوک سفالی برای سازه

  • بلوک‌های سفالی چون با حرارت پخته می‌شوند، مقاومت بالایی در برابر حریق و آتش دارند. پس آجر سفالی در حوادثی چون آتش‌سوزی، تغییر شکل نداده و مانع از گسترش آتش خواهد شد.
  • بلوک یا آجر رسی عایق مناسبی برای صدا و حرارت بوده و استفاده از آن موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود.
  • ماده خام اصلی و سازنده بلوک سفالی، خاک رس بوده که با محیط‌زیست سازگاری دارد.
  • آجر سفالی در گروه مصالح ساختمانی ارزان و با دسترسی ساده قرار می‌گیرد.
  • بلوک‌های سفالی به نسبت سایر مصالح از تراکم بهتر و بیشتری برخوردار هستند.

 

بلوک-سفالی-سه-جداره

معایب استفاده از بلوک سفالی در ساختمان‌سازی

برای رسیدن به پاسخ بلوک سیمانی بهتره یا سفال، باید علاوه‌بر مزایا و فواید با معایب اجر سفالی نیز آشنا شوید. برخی از معایب استفاده از آجر رسی عبارتند از:

  • بلوک سفالی وزن به نسبت بالایی دارد، هر متر مربع دیوار سفالی در حدود 200 کیلوگرم است. به عبارتی وزن بالای این متریال می‌تواند، موجب سنگینی وزن ساختمان می‌شود.
  • برای استفاده از این بلوک‌ها و مسطح کردن سطح، نیاز به یک لایه ضخیم گچ و خاک است.
  • آجر سفالی عایق مناسبی در برابر آب و رطوبت نیست.
  • بلوک سفالی غیرباربر بوده و از مقاومت کافی برای نصب لوازمی که به رول پلاک نیاز دارند برخوردار نیست.
  • در هنگام جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل، احتمال شکستگی و ترک بلوک سفالی وجود دارد.
  • استفاده از بلوک سفالی می‌تواند روی سرعت و زمان اجرای سازه، تاثیر منفی بگذارد.

[elementor-template id=”859″]

مقایسه انواع بلوک

بلوک سیمانی چیست؟ انواع بلوک سیمانی کدامند؟

برای اینکه مقایسه بلوک سفالی با سیمانی را انجام دهید، باید درباره بلوک سیمانی هم اطلاعات کسب کنید. بلوک سیمانی از مخلوط آب، سیمان پرتلند و ماسه تولید شده است؛ میزان مواد تشکیل‌دهنده بلوک سیمانی باید برای تعیین مقاومت با پیمانه اندازه‌گیری و مورد استفاده قرار بگیرد. پس از اندازه‌گیری دقیق مصالح، مواد با یکدیگر ترکیب شده و بعد از قالب‌گیری برای افزایش مقاومت بتن در برابر عوامل محیطی، عمل‌آوری می‌شوند. بلوک‌های سیمانی در گروه مصالح از پیش‌ساخته‌شده قرار گرفته و بیشتر برای چیدن دیوار‌ها استفاده می‌شود. بلوک‌های سیمانی از نظر وزن و جرم به سه گروه زیر تقسیم می‌شوند:

بلوک سیمانی سبک

بلوک‌های سبک از ترکیب پوکه‌های معدنی، حباب‌های هوا، ماسه دانه‌ریز و سیمان ساخته می‌شوند. البته ترکیب عناصر در بلوک هرچه که باشد، حباب‌های کوچک هوا در آن ثابت است. بلوک سیمانی سبک در سقف‌های تیرچه به کار رفته و چگالی آن کمتر از 1700 کیلوگرم بر متر مکعب است. برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی ابعاد و قیمت این محصول به صفحه بلوک سبک مراجعه نمائید.

بلوک سیمانی نیمه سبک

در ساخت بلوک سیمانی نیمه سبک نیز از ماسه، سیمان، آب، پوکه مواد معدنی و حباب‌های هوا استفاده می‌شود. می‌توان بلوک سیمانی نیمه سبک را در دسته سبک هم قرار داد.

بلوک سیمانی سنگین

برای ساخت بلوک سنگین از بتن، شن، ماسه، سیمان و آب استفاده می‌شود؛ طبیعی است که وجود بتن باعث افزایش وزن این بلوک‌ها می‌شود. چگالی بلوک سنگین بالای 2000 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و ضخامت بیشتری به نسبت سایر بلوک‌ها دارد.

 

دیوارچینی با بلوک سیمانی

مزایا و معایب استفاده از بلوک سیمانی

بلوک سیمانی نیز مانند هر محصول و متریال دیگری، یکسری مزایا و معایب دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. برخی از بلوک‌های سیمانی چگالی کمی داشته و به کاربر بردن آن‌ها در سازه، باعث کاهش وزن ساختمان می‌شود.

تنوع بلوک‎های سیمانی از نظر وزن، ترکیبات و نوع کاربری بسیار بالا بوده و دسترسی به آن‌ها آسان است. بلوک سیمانی دوام و مقاومت بالایی دربرابر رطوبت داشته و عایق صوتی و حرارتی محسوب می‌شود. بلوک سیمانی به عنوان مصالح از پیش‌ساخته‌شده به راحتی جابه‌جا شده و استفاده از آن‌ها، سرعت اجرای پروژه را بالا می‌برد. از معایب بلوک سیمانی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضایعات زیاد در هنگام حمل‌و‌تقل
  • استحکام کم در ارتفاع بالای 3 متر

 

[elementor-template id=”859″]

 

دیوار-با آجر-سیمانی

بلوک سیمانی یا سفال؟ کدام را انتخاب کنم؟

بعد از بررسی و تعریف بلوک سیمانی و آجر سفالی، باید به پرسش اصلی خود پاسخ دهیم. بلوک سیمانی بهتره یا سفال؟ در سال‌هایی نه چندان دور، بلوک سفالی از پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی به شمار رفت؛ اما امروزه به دلیل مزایای بسیار بلوک‌های سیمانی، استفاده از آجر‌های سفالی دیگر منسوخ شده و اکثر پیمانکاران بلوک سیمانی را ترجیح می‌دهند. چرا که با انتخاب بلوک سیمانی به خرید بسیاری از مصالح ساختمانی نیاز نبوده و در هزینه‌های اجرای پروژه صرفه‌جویی خواهد شد. بلوک‌های سیمانی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده و برای ساخت دیواره‌های اصلی بهترین گزینه محسوب می‌شوند. این در حالیست که بلوک سفالی غیرباربر بوده و برای دیوار‌های نازک و خارجی مناسب هستند. همچنین درصد مقاومت بلوک‌های سیمانی در برابر حوادثی چون آتش‌سوزی، بسیار بیشتر از بلوک سفالی است. این دلایل منطقی در کنار مزایا و فواید بلوک سیمانی، آن‌ها را به پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است.

بلوک-سیمانی-سبک

پیشنهاد مطالعه: ساخت و ساز با بلوک یا آجر؟

خرید محصولات بتنی با بهترین قیمت و کیفیت

در این مقاله به پرسش بلوک سیمانی بهتره یا سفال پاسخی کلی داده و این محصولات را به طور کامل بررسی کردیم. لازم به ذکر است که در ساختمان‌سازی نوین از انواع بلوک‎‌های سیمانی استفاده می‌شود. اگر قصد خرید محصولات بتنی با کیفیت و قیمت مناسب را دارید به سایت کندو مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره 09027770902 با همکاران ما در کندو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *