پوکه معدنی چیست؟ خواص و موارد مصرف پوکه معدنی

پوکه صنعتی لیکا

پوکه ها, سنگدانه های سبک طبيعی(پوکه معدنی) يا فرآوری شده ای(پوکه صنعتی ، لیکا ) هستند که به دليل تخلخل دارای وزن مخصوص کم می باشند . اين دانه ها را ميتوان به تنهايی به عنوان پر کننده فضاهای خالي به منظور کاهش وزن، عايق کاری حرارتی و صوتي و نظاير آن به کار برد همچنين از اين دانه ها در ساخت ساير فرآورده های سبک مانند انواع بتن های سبک ، ملات ها و اندودها ، فرآورده های قيری ، خاک کشاورزی و …  استفاده کرد.

 

پوكه معدنی چيست؟

 

پوكه های  معدنی دانه های سبكی هستند که اغلب حاصل از فعاليتهای آتشفشانی می باشند . پومیس و اسکوریا منشا اتشفشانی داشته و برخی مانند دیاتومیت ها رسوبی هستند. پوکه های اتشفشانی وقتی ایجاد میشود که گاز از درون کف گدازه‌های شیشه‌ای که بسرعت در حال سرد شدن هستند خارج شود.

 

پوکه صنعتی لیکا
پوکه صنعتی لیکا

 

پوکه معدنی
پوکه معدنی

 

خواص پوكه معدنی

وزن مخصوص پائين (5/0 تا 1 تن در هر متر مکعب) به طوری كه روی آب شناور می ماند.

عايق در برابر انتقال صوت و حرارت به ویژه پومیس

مقاوم در مقابل آتش سوزی؛ به طوري كه تا 760 درجه سانتيگراد هيچ تغييری در حجم و شكل آن حاصل نمی شود. نقطه ذوب اين ماده معدنی 1342 درجه سانتيگراد می باشد.

استحكام؛ بتون و مصالح تشكيل شده از پوكه معدنی از ميزان بالای دوام نسبت به وزن برخوردار می باشد البته این امر در پوکه اسکوریا مشهود تر است.

موارد مصرف پوکه معدنی

سبكدانه های طبيعی از سال های دور مورد توجه بشر بوده اند. حتی 273 سال قبل از ميلاد در روم باستان از فاصله ٤٠ کيلومتري به بندر در غرب ايتاليا حمل و در بندر سازی استفاده شده است .روميان در احداث معبد پانتئون و ورزشگاه کلوزيوم از نوعي سبکدانه استفاده کردند.در قرن ششم در ساخت اوليه آليسای صوفيای استانبول نيز سبكدانه بكار رفته است. در قرن دوم پس از ميلاد، مهندسين رومی سبكدانه پوميسی را در ساختمان پانتئون روم بكار برده اند .

 

دانه های مختلف پوکه کاربردهای متنوعی به همراه دارند :

جهت شيب بندی بامها و كف ساختمان (دانه ها و ذرات كوچكتر از 40 ميليمتر).

براي تهيه بلوكهای سبك سقفی و ديواری، موزائيك سبك، بتون سبك، برای قطعات باربر سبك و قطعات جدا كننده ( دانه ها و ذرات كوچكتر از 15 ميليمتر)

بعنوان عايق صدا برای موتور خانه ها و محل های صدادار (دانه هاي 2 تا 40 ميليمتری)

به عنوان عايق حرارت برای سردخانه ها، گرمخانه ها و پوشش لوله های حرارتی (دانه هاي 2 تا 40 ميليمتر)

برای استفاده كشاورزی در مناطق كم آب به دليل خاصيت جذب و نگهداری آب (از ذرات ريز تا دانه های 30 ميليمتری)

برای استفاده در ساختمان سدها، اسكله ها و پلها (ذرات پودر مانند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *