لیست مصالح ساختمانی و کاربرد آنها

در گذشته اقلامی چون خشت، سنگ، چوب و آجر متریال اصلی یک سازه را تشکیل می‌دادند. اما امروزه با رشد سریع صنعت ساختمان‌سازی، انتخاب درست مصالح مصرفی نوین از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب مصالح مناسب در صنعت ساخت‌و‌ساز تابع عوامل مختلفی چون شرایط پروژه، نوع کاربری، نقشه معماری و میزان بودجه است. پس با شناخت کافی از لیست مصالح ساختمانی و کاربرد آنهاست که به ساخت اصولی و استاندارد یک سازه منجر می‌شود.

اهمیت آشنایی با ویژگی مصالح ساختمانی+طبقه‌بندی آن‌ها

مصالح ساختمانی، متریال و موادی هستند که از آن‌ها در ساخت‎‌و‌ساز ساختمان‌ها استفاده می‌شود. هرکدام از این متریال‌ها، کاربرد‌های خاصی دارند که دانستن آن‌ها برای ترسیم نقشه معماری و پیاده‌سازی استاندارد آن ضروری است. پیمانکاران و مهندسین این عرصه باید با لیست مصالح ساختمانی وکاربرد آنها آشنا باشند تا پروژه‌ای استاندارد بسازند. البته علاوه‌بر کاربرد و ویژگی مصالح ساختمانی، باید به کیفیت و قیمت آن‌ها نیز توجه کرد. چرا که استفاده از مصالح ساحتمانی با کیفیت است که دوام و عمر مفید پروژه را تضمین خواهد کرد. فعالین حوزه ساخت‌و‌ساز، مصالح ساختمانی را با توجه به ترکیب و تولید به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرده‌اند که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.پ

گروه‌بندی مصالح ساختمانی از نظر نوع جنس

متریال و مواد ساختمانی را از نظر نوع جنس در دو گروه ساده و مرکب قرار می‌دهند. مصالح ساده مانند آجر، شن، ماسه و سیمان از متریال‌هایی هستند که فرمولاسیون و اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها با یکدیگر مشابه است. مصالح مرکب یا مصنوعی مانند بتن، ملات و ایزوگام از موادی هستند که در تولید آن‌ها از چندین عنصر مختلف استفاده شده است.

انواع مصالح ساختمانی براساس نحوه تولید

مصالح ساختمانی از نظر نوع و شیوه تولید به دو گروه از پیش ساخته و درجا تقسیم می‌شوند. مصالح از پیش ساخته شده در کارخانه یا کارگاه‌های مختلف تولید شده و سپس به محل اجرای پروژه منتقل می‌شوند. با استفاده از مصالح از پیش ساخته شده در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و فرایند انجام پروسه سریع‌تر می‌شود. مصالح از پیش ساخته شده در جریان ساخت‌و‌ساز قابل تغییر نبوده و مراحل اولیه تولید آن بسیار زمان‌بر است. انواع بلوک، آجر، پانل‌های گچی و کاشی و…از مصالحی هستند که در کارخانه تولید شده و بعد در اختیار خریدار قرار می‌گیرند.

مصالح ساختمانی درجا همانطور که از نام آن‌ها پیداست در محل اجرای پروژه، تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیرگونی، ملات و بتن درجا برخی از این مصالح محسوب می‌شوند. در ادامه قصد داریم شما را با لیست مصالح ساختمانی مورد نیاز، برای ساخت اصولی یک سازه آشنا کنیم.

پیشنهاد مطالعه: بررسی انواع خاک در ساختمان سازی

برای ساخت‌و‌ساز به چه مصالحی نیاز داریم؟ بلوک سیمانی

بلوک سیمانی در گروه مصالح از پیش ساخته شده قرار می‌گیرد. بلوک سیمانی از ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب تولید شده و از مصالح پرکاربرد برای دیوارچینی محسوب می‌شود. در هنگام ساخت و چیدن دیوار برای چسباندن بلوک‌ها به یکدیگر از ملات مخصوص استفاده می‌شود. بلوک‌های سیمانی براساس وزن و چگالی به سه گروه بلوک سبک، نیمه سبک و سنگین تقسیم می‌شوند.

چگالی بلوک‌های سیمانی سنگین برابر با 2000 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و برای ساخت آن‌ها از ماسه معمولی استفاده می‌شود. این بلوک‌ها به دلیل وزن بالا و ابعاد بزرگ اغلب برای سازه‌های غیر باربر و جداول خیابانی استفاده می‌شوند. بلوک‌های سیمانی نیمه سبک بین 1700 تا 2000 کیلوگرم بر متر معکب وزن دارند. بلوک‌های سبک از پوکه‌های مواد معدنی، آب و حباب‌های هوا ساخته شده و کمتر از 1700 کیلوگرم وزن دارند. بلوک‌های سبک سیمانی مقاومت بالایی داشته و بیشتر برای سقف تیرچه‌ بلوک به کار می‌روند.

مهم‌ترین متریال ساختمانی در صنعت ساخت‌و‌ساز؛ آهن‌آلات

در صنعت ساختمان‌سازی نوین، آلیاژ‌های آهن به دلیل مقاومت و تغییر پذیری بالا جایگاه مهمی دارند. امروزه در همه پروژه‌های ساختمانی از شکل‌ها و انواع مختلف آهن مثل فولاد، آلومینیوم، مس و چدن و…استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین عیب آلیاژ‌های آهن در صنعت ساختمان‌سازی، عدم مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی فلزات است؛ البته برای رفع این مشکل، سازندگان از روکش‌های مختلف برای آن استفاده می‌کنند.

قوی‌ترین ماده در لیست مصالح ساختمانی استاندارد: بتن

بتن از مصالح ساختمانی مرکب بوده و از ترکیب سنگدانه‌های ریز و درشت (کامپوزیت)، آب و سیمان پرتلند ساخته می‌شود. میزان استحکام و قدرت بتن، بسته به اندازه ترکیبات و ساختار متفاوت است. به طور معمول بتن مقاومت کششی کمی دارد به همین دلیل برای تقویت این خاصیت، همراه بتن از میلگرد استفاده می‌کنند. عمر مفید زیاد، هزینه کم، جابه‌جایی راحت و تطبیق پذیری بالا بتن را به قوی‌ترین متریال برای ساخت‌و‌ساز تبدیل کرده است. بعد از استفاده از بتن در پروژه، حداقل 7 روز طول می‌کشد تا این ماده به طور کامل خشک و سخت شود. زمان‌بر بودن استفاده از بتن، نکته‌ای است که مهندسان و معماران باید در هنگام ساخت‌و‌ساز در نظر بگیرند.

متریال مورد نیاز برای ساخت‌و‌ساز؛ آجر

آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که از پخته شدن خاک رس در کوره‌ها بدست می‌آید. تا چند دهه پیش آجر معمولی به دلایلی مانند مقاومت به نسبت بالا و قیمت اقتصادی، به طور گسترده در ساخت‌و‌ساز به کار می‌رفت. اما امروزه بیشتر از آجر‌های معمولی برای دیوارکشی بیرونی پروژه‌ها یا حتی تزئینات استفاده می‌شود. آجر سنگفرش، آجر نسوز و بلوک سفالی و…برخی از انواع آجر‌ها محسوب می‌شوند.

قدیمی‌ترین ماده در فهرست کل مصالح ساختمانی؛ خاک رس

خاک رس از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است و از آن در ساخت آجر، کاشی، سفال، گل آهک، کاهگل و ملات گچ و خاک استفاده می‌شود. استفاده از این خاک در صنعت ساخت‌وساز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از بسیاری از هزینه‌ها می‌کاهد. مصالح ساخته شده از خاک رس، بهترین گزینه برای کنترل دما و پایداری گرما در ساختمان محسوب می‌شوند.

بهترین متریال در ساختمان‌سازی نوین چیست؟ سنگ

یکی از مصالحی که از گذشته تا به امروز به وفور در صنعت ساخت‌و‌ساز استفاده می‌شود، سنگ است. سنگ ماده‌ای متراکم و سخت بوده و از پیوند چند کانی با یکدیگر تشکیل می‌شود. سنگ‌ها انواع مختلفی داشته و هر یک از آن‌ها با توجه به نوع کارایی برای موارد خاصی استفاده می‌شوند. ساخت تونل، کف‌سازی، نماسازی و تزئین دکوراسیون داخلی برخی از کاربرد‌های سنگ محسوب می‌شوند. چگالی  بالا و عایق نبودن در برابر حرارت و گرما از بزرگ‌ترین معایب این متریال ساختمانی هستند.

خرید لیست مصالح ساختمانی مورد نیاز با بهترین قیمت

در این مقاله شما را به طور کلی با لیست مصالح ساختمانی و کاربرد آنها آشنا کردیم. لیست متریال و مواد مورد نیاز برای ساخت‌و‌ساز با توجه به نوع سازه، موقعیت جغرافیایی و بودجه می‌تواند بسیار متنوع باشد. اما در هر حال در ساختمان‌سازی نوین برای مقاومت و دوام بیشتر، باید از مصالح پیش‌ساخته‌ای چون بلوک سیمانی استفاده شود. اگر قصد خرید مصالح از پیش ساخته‌ای مثل بلوک سیمانی را دارید به سایت کندو مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره 09027770902 با همکاران ما در کندو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *