بلوک فوم دار، انواع و کاربردهای آن

صنعت ساختمان‌سازی مدام در حال پیشرفت و تکامل است و ظهور مصالح جدید با مزایای خاص خودشان، هر از چندی اتفاق می‌افتد. یکی از این مصالح، بلوک فوم دار است. بلوک، یکی از اصلی‌ترین مصالح سازنده ساختمان است و مقدار قابل‌توجهی از وزن آن را به خود اختصاص می‌دهد. بلوک‌های معمولی، مشکلاتی نظیر مقاومت پایین در برابر زلزله، هدر رفت انرژی بالا و انتقال صوت را در بر دارند. انواع بلوک فوم دار ، یکی از اصلی‌ترین راه‌حل‌ها برای برطرف کردن چنین نقایصی به ­شمار می‌روند. راهنمای خرید مصالح ساختمانی نیز مطلب مفیدی در زمینه خرید انواع مصالح ساختمانی است.

اصلی‌ترین کاربرد بلوک فوم دار برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری با ارتفاع متوسط و کم است. ظاهر چنین ساختمان‌هایی با ساختمان‌های ساخته‌شده از بلوک معمولی، هیچ تفاوتی ندارد هرچند که در برخی موارد ممکن است دیوارها، ضخامت بیشتری داشته باشند. بلوک فوم دار خود به انواع مختلفی مانند لیکا، سه­جداره و پلی­استایرن تقسیم می‌شود.

در این مقاله در ابتدا ماهیت و ساختار بلوک فوم دار را به همراه تاریخچه مختصری از آن شرح­داده و سپس به معرفی کاربردها و معایب آن می‌پردازیم. در قسمت آخر نیز انواع این بلوک را معرفی می­کنیم. درصورتی‌که قصد استفاده از این بلوک برای ساختمان خود را دارید، این مقاله، اطلاعات جامع و مفیدی به شما ارائه خواهد کرد.

یکی از بهترین مصالح ساختمانی روز، بلوک های سبک هستند، برای خرید و کسب اطلاعات در مورد بلوک سبک روی لینک روبرو کلیک کنید: قیمت بلوک سبک

بلوک فوم دار چیست؟

بلوک فوم دار که به انگلیسی به آن Insulated concrete form block یا به‌اختصار ICF Block گفته می‌شود، نوعی قالب است که از آن برای نگه‌داشتن بتن استفاده می‌شود. این قالب، بسیار سبک و متخلخل است و از نوعی ملات پوکه‌ای سبک و متخلخل به نام فوم بتن با نام‌های دیگر بتن کف یا کف فوم ساخته می‌شود. در وسط این بلوک نیز از فوم استفاده می‌شود و به همین دلیل، وزن آن نسبت به بلوک‌های معمولی، سبک‌تر است.

نحوه تولید بلوک فوم دار

همان‌طور که گفتیم، بلوک فوم دار از ماده‌ای به نام فوم بتن ساخته می‌شود. این ماده در بیشتر موارد، ترکیبی است از سیمان، ماسه‌بادی، پوکه معدنی، کف فوم و آب. درصد پایین سیمان؛ یا دانه­های دیگر؛ در این ترکیب و استفاده از مصالح سبکی مانند ماسه‌بادی و کف فوم، سبب ایجاد حفره‌های هوا در ساختار محصول نهایی، در عین انسجام آن می‌شود.

درواقع، دلیل اصلی مزایای بلوک فوم دار که در بخش‌های آینده به آن‌ها اشاره می‌کنیم، وجود هوا در ساختار آن است. ابعاد بلوک فوم دار ، تعیین‌کننده وزن آن است؛ اما به‌طورکلی، حداکثر وزن هر بلوک، کمتر از پنج کیلوگرم و وزن هر مترمکعب از آن، 400 تا 1700 کیلوگرم خواهد بود.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

تاریخچه بلوک فوم دار

تاریخچه ICF به سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. در آن زمان، مهندسان سوئیسی از الیاف چوب که با سیمان به هم چسبیده بودند، به‌منظور سبک‌تر کردن بلوک‌ها استفاده می‌کردند. در دهه 1960 بود که مخترعین کانادایی و شرکت‌های شیمیایی تولیدکننده فوم‌های پلاستیکی در این کشور، اقدام به ساخت اولین نمونه‌های بلوک فوم دار کردند. در همان زمان، اروپایی‌ها نیز در حال توسعه محصولی مشابه بودند.

در دهه‌های 80 و 90 میلادی، این آمریکایی‌ها بودند که اقدام به توسعه این فناوری کردند. دو بنیاد ICAF و انجمن سیمان پورتلند، توانستند اولین نمونه‌های امروزی این ماده را تولید کنند. در سال‌های آینده با افزایش تولیدکنندگان این ماده، قیمت آن نیز به‌تدریج تعدیل‌شده و تکنولوژی ساخت آن به دیگر نقاط دنیا، ازجمله کشور ما نیز راه یافت.

کاربردها و مزایای بلوک فوم دار

انتخاب هرکدام از مصالح ساختمان‌سازی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. بیشترین استفاده بلوک فوم دار در دیوارهای خارجی ساختمان‌هایی با ارتفاع کم یا متوسط است. گفته می‌شود، امروزه در آمریکا در بیش از 70 درصد از سازه‌ها از این ماده استفاده می‌شود. در این قسمت، چند مورد از مهم‌ترین مزایای کاربرد بلوک فوم دار در ساختمان را معرفی می‌کنیم.

برای خرید انواع بلوک سیمانی روی لینک روبرو کلیک کنید: قیمت روز بلوک سیمانی

عایق حرارتی

امروزه، بحث کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌سازی، به‌خصوص در مورد ساختمان‌های مسکونی و تجاری، بیش‌ازپیش جدی گرفته می‌شود. تمامی سازمان‌های نظام‌مهندسی در دنیا شاخص‌ها و قوانین مشخصی برای این امر دارند. یکی از راه‌کارهای جلوگیری از هدر رفت انرژی داخلی یک فضای بسته، کاربرد بلوک فوم دار در دیوارهای خارجی آن است. چنین مزیتی، نه‌تنها به نفع محیط‌زیست بوده؛ بلکه هزینه‌های ماهانه صاحب ساختمان را نیز کاهش می‌دهد.

این ویژگی، سبب استفاده گسترده از بلوک فوم دار در ساخت استخرهای سرپوشیده نیز شده است. گفته می‌شود که با استفاده از این بلوک در دیوارهای کنار یا کف استخرهای داخل زمین دمای آب تا هشتاد درصد، بهتر حفظ می‌شود. علاوه بر این، استفاده از بلوک فوم دار در کف استخر می‌تواند احتمال پوسیدگی آن را نیز کاهش دهد.

این مزیت را می‌توان از منظر دیگری نیز ارزیابی کرد و آن، عدم نیاز سازنده به دیگر مصالح عایق ­کننده است. این مسئله در مواردی، هزینه‌های سازنده را نیز کاهش می­دهد.

شاید اطلاعات این محصول هم برای شما مفید باشد: بلوک پوکه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

نصب و ساخت آسان

این ویژگی، بیشتر برای سازنده ساختمان مطرح می‌شود. ساختن بلوک فوم دار ، نسبتا ساده و سریع است. امروزه، این ماده توسط دستگاه‌های پیشرفته با عملکرد خودکار و تنظیم اصولی نسبت مواد تشکیل‌دهنده، ساخته می‌شود. این تجهیزات، به‌ندرت سنگین و بزرگ هستند. همچنین نصب آن نیز آسان بوده و با پیچیدگی‌های کمتری که نسبت به دیگر مصالح عایق­کننده دارد، سریع‌تر انجام می‌شود.

وزن سبک این ماده نیز سبب حمل‌ونقل آسان‌تر آن و کاهش هزینه‌های مربوط به این امر می‌شود. همچنین، کاهش تعداد کارگران موردنیاز برای نصب، مزیت دیگر این بلوک است که هزینه ساخت و متعاقبا هزینه تمام‌شده ساختمان را کم می­کند.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

مزایای مکانیکی

ازنظر خصوصیات مکانیکی، بلوک فوم دار ، یکی از بهترین عملکردها را در برابر دیگر مصالح، به‌خصوص بلوک معمولی دارد. این متریال، به‌خوبی در برابر پوسیدگی، رطوبت، هجوم حشرات و سایر عناصری که می‌توانند ساختار آن را تهدید کنند، مقاوم است. به دلیل ساختار متخلخل و وزن سبک، این بلوک در برابر بادهای شدید نیز به‌خوبی ایستادگی کرده و مقاومت سازه را در برابر زلزله نیز افزایش می‌دهد.

درصورتی‌که از فوم‌های نسوز در ساختار بلوک فوم دار استفاده‌شده باشد، مقاومت ساختمان در برابر حریق نیز به‌خوبی افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر ساختار خود بلوک فوم دار ، استفاده از میلگردهای متعدد در شبکه بلوک نیز این ویژگی‌ها را تقویت می‌کند. این مزایا، سبب شده­اند که حتی در کشور آمریکا، شرکت‌های بیمه از صاحبان ساختمان‌هایی که در آن‌ها از بلوک فوم دار استفاده‌شده است، حق بیمه کمتری دریافت کنند.

عایق صوتی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آپارتمان‌نشینی، آلودگی و مزاحمت­های صوتی است. دیوارهای بدون عایق صوتی، دلیل اصلی این مشکل هستند. بلوک‌های فوم دار، یک راه‌حل عالی برای عایق یا آکوستیک کردن دیوارها هستند.
به همین دلیل از این بلوک به‌ویژه در ساخت سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت، کنفرانس، استودیوهای هنری، کلاس‌های دانشگاهی و مجتمع‌های تجاری واقع در مناطق پرسروصدای شهر، استفاده می‌شود. این ویژگی، سبب بی‌نیاز شدن سازندگان یا صاحبان چنین فضاهایی از نصب پنل­های آکوستیکی روکار می‌شود که بعضا تأثیر منفی بر ظاهر ساختمان نیز دارند.

 معایب بلوک فوم دار

مانند هر مصالح دیگری، بلوک فوم دار نیز دارای محدودیت‌های خاص خود است. اولین و بارزترین عیب این ماده، قیمت نسبتا بالای آن است. اگرچه، همان‌طور که در بخش مزایای این بلوک مطرح کردیم، برخی هزینه‌های مربوط به نصب و نیروی انسانی موردنیاز یا هزینه تهیه دیگر مصالح با اهداف مشابه، کاهش می‌یابند؛ هزینه ساخت یا خرید این نوع بلوک، همچنان بالاتر از سایر مصالح است. هرچند که در درازمدت و با کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، این هزینه نیز پوشش داده خواهد شد. در ادامه به دیگر معایب بلوک فوم دار می‌پردازیم.

بازسازی دشوار

مشکل دیگری که ساختمان‌های ساخته‌شده از بلوک فوم دار با آن مواجه هستند، بازسازی دشوارتر آن‌هاست. افزودن یک پنجره یا درب، به برش دیوار نیاز دارد که با وجود این نوع بلوک، دشوارتر است و زمان بیشتری می­برد.

اشغال بیشتر فضا

ابعاد بلوک فوم دار ، نسبت به بلوک‌های معمولی، بزرگ‌تر است. به همین دلیل، ممکن است مساحت فضای داخلی خانه، کمی کاهش یابد که بخصوص، خانه‌های کوچک را کوچک‌تر خواهد کرد. این مسئله در مورد ارتفاع فضا محسوس­تر است.

 هزینه بیشتر بلوک های ضدآب و حشره

بلوک‌های معمولی که با فوم پلی­استایرن ساخته‌شده‌اند، در برابر نفوذ آب و حشرات، مقاومت ندارند. به‌منظور افزایش مقاومت این بلوک‌ها در برابر این عوامل، باید از بلوک‌هایی استفاده کرد که در برابر آب، عایق‌بندی شده و در آن‌ها از مواد حشره‌کش استفاده‌شده است. این بلوک‌ها نسبت به انواع بلوک فوم دار معمولی، گران‌تر هستند.

پیشنهاد مطالعه » راهکارهای ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله

رطوبت داخلی بالا پس از ساخت

به دلیل وجود آب در منافذ بلوک فوم دار ، خشک شدن آن همراه با تولید مقدار زیادی رطوبت است که فضای داخلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین، درصورتی‌که رطوبت داخلی در ساعات یا روزهای اولیه پس از ساخت‌وساز بالا باشد، ممکن است خشک شدن بلوک‌ها با کندی یا اشکال مواجه شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود در این بازه زمانی از کولر یا دستگاه‌های رطوبت‌گیر در فضا استفاده شود که البته، هزینه‌بردار است.

دیگر معایب بلوک فوم دار

  • احتمال ترک خوردن گچ روی دیوار به دلیل تفاوت ضریب انبساط دمایی آن با فوم
  • کاهش کیفیت عملکرد تیرچه‌ها در برابر زلزله در صورت کاهش مقدار بتن ریخته شده در آن‌ها به خاطر اشغال فضای زیاد فوم‌ها

ذوب شدن فوم‌های غیر نسوز در برابر حریق که سبب افزایش شدت آتش‌سوزی نیز می‌شود.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

انواع بلوک فوم دار

بلوک فوم دار ، بر اساس جنس فوم و جنس خود بلوک به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. انواع متریال زیر برای ساخت بدنه این بلوک به کار می‌روند:

  • سیمان
  • خاک رس
  • دانه‌های لیکا

در بلوک‌های سیمانی، دانه‌های سیمان به‌عنوان ماده اصلی شکل‌دهنده به بلوک به‌کاررفته است. این بلوک، نسبت به دیگر بلوک‌ها وزن متوسطی دارد. ویژگی‌های ذکرشده در این مقاله، همگی در مورد بلوک فوم دار سیمانی صدق می‌کنند. بلوک‌های سفالی را نیز از خاک رس با پخت معمولی می‌سازند. این بلوک، دارای رنگ زرد مایل به قرمز بوده و به­عنوان یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی در کشور ما به کار می­رود. از معایب این بلوک، وزن سنگین‌تر آن نسبت به دیگر بلوک‌ها و عملکرد ضعیف‌تر آن ازنظر عایق حرارتی و صوتی است.

درنهایت، بلوک لیکا فوم دار یکی از جدیدترین انواع بلوک است که در ساخت آن از دانه‌های خاک رس فرآوری­شده در کوره‌های مخصوص استفاده می‌شود. این دانه‌ها در دمای بسیار بالا تا نزدیک به 1200 درجه سانتی‌گراد پخته‌شده و حجم آن‌ها نسبت به دانه‌های معمولی، بیشتر است. قیمت بلوک لیکا فوم دار به دلیل عملکرد و کیفیت بهتر آن نسبت به دیگر انواع بلوک، بالاتر است.

هر سه این بلوک‌ها می‌توانند ابعاد متفاوتی داشته باشند که بلوک‌های با طول 14 تا 40 سانتی‌متر از بقیه رایج‌تر هستند. همچنین، درصورتی‌که در میانه فضای خالی بلوک یک تیغه دیگر ملات نیز وجود داشته باشد به آن بلوک سه جداره گفته می‌شود. بلوک سه جداره فوم دار ، نسبت به بلوک دوجداره با ابعاد برابر، وزن بالاتری دارد که برای ساختمان‌هایی که به چنین ویژگی‌ای نیاز دارند، مناسب است

انواع فوم بلوک فوم دار

پلی­استایرن (polystyrene) پرکاربردترین ماده به‌عنوان فوم در بلوک فوم دار است. این ماده، یکی از جدیدترین مصالح ساختمان‌سازی است و در آن، ترکیبی از سنگ‌دانه‌های سیلیکا سیمان، گرانول‌های پلی­استایرن و عناصر شتاب‌دهنده چسبندگی به کار می‌رود.

دیگر ماده پرکاربرد به‌عنوان فوم بلوک فوم دار پلی­ایزوسیانورات (Polyisocyanurate) یا به‌اختصار، پلی­ایزو است. این ماده، نوعی پلاستیک گرماسخت بوده که حاوی گازهای کم­رسانا مانند هیدروکلر و فلوئوروکربن یا HCFC است. پلی­ایزو در شکل مایع، فوم قابل اسپری و فوم سخت، استفاده می‌شود.

از دیگر موادی که به‌عنوان فوم در بلوک فوم دار استفاده می‌شود، عایق پلی­اورتان در شکل‌های فوم قابل اسپری، مایع و فوم­بردهای سخت است.

جمع بندی نهایی

صنعت ساختمان‌سازی در راستای بهبود عملکرد ساختمان‌ها در برابر عواملی مانند زلزله و حریق و همچنین، کاهش هدر رفت انرژی گرمایی، مدام در حال پیشرفت است. یکی از دستاوردهای نسبتا جدید در این صنعت، بلوک فوم دار است. در ساخت این بلوک از مصالح سبک‌تر متخلخل استفاده‌شده و فضای میانی آن با استفاده از انواع فوم، پر می‌شود.

دانه‌های معدنی معمولی سیمانی، خاک رس و دانه‌های لیکا از پرکاربردترین مصالح در ساخت بلوک فوم دار هستند. علاوه بر عایق گرمایی، این متریال، خصوصیات آکوستیکی خوبی نیز دارد و مانع از انتقال صوت از طریق دیوارها می‌شود. بااین‌حال، قیمت نسبتا و احتمال ترک خوردن گچ دیوار، ازجمله معایب این نوع بلوک محسوب می‌شوند. هرجند که هزینه­های نصب و حمل­و­نقل بلوک فوم دار نسبت به بلوک­های سنگین معمولی، کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *