بلوک پوکه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از انواع بلوک‌هایی که در ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد، بلوک پوکه ای است. این بلوک به دلیل ساختار خاص و کارایی قابل توجه، مورد توجه سازندگان در حوزه ساخت و ساز بناهای مختلف قرار گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

بلوک پوکه ای چیست؟

بلوک پوکه ای یا بلوک با سبکدانه به دو نوع بلوک با سبکدانه معدنی و سبکدانه صنعتی تقسیم میشود.

بلوک پوکه ای با سبکدانه معدنی ترکیبی از سیمان و پوکه معدنی (گدازه‌های آتشفشانی که روی سطح زمین سفت شده‌اند) بوده که می‌تواند به دو فرم تو پر و تو خالی ساخته شود. هر یک از این مدل بلوک‌ها، کاربرد مختص به خود را دارند و در موقعیت‌های مختلفی از یک بنای ساختمانی به کار گرفته می‌شوند.

خوشبختانه در نواحی شمال غربی کشور، منابع زیادی از پوکه‌های مورد بحث در این مطلب وجود دارد و برای ساخت بلوک‌هایی که درباره آن‌ها مطالعه می‌کنید، با کمبود مواد اولیه در ایران روبرو نیستیم. این موضوع ضمن آن که زمینه تولید را افزایش می‌دهد، باعث قرار گرفتن قیمت این مصالح ساختمانی در رده متوسط و مناسبی نیز خواهد شد.

بلوک‌های پوکه‌ای، به دو گروه اصلی سنگین و بلوک سبک تقسیم بندی می‌شوند. به هر دو صورت این بلوک‌ها دارای سطح استحکام بسیار بالایی بوده و با داشتن قابلیت نگهداری آب در بافت خود، بتن مقاوم‌تری دارند. این بلوک‌ها در سایزهای 10*20*40، 15*20*40، 20*20*40 و … تولید می‌شوند. به این شکل بسته به محلی که قصد استفاده از بلوک پوکه ای در آن را دارید، می‌توانید از ابعاد و سایز مناسب بلوک در آن جا بهره ببرید.

مزایای استفاده از بلوک‌های پوکه‌ای

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، استفاده از بلوک‌های پوکه‌ای در ساخت و سازهای امروزی، دارای مزایای زیادی است که باعث می‌شود سازنده‌ها از این بلوک‌ها در پروژه‌های خود، به وفور استفاده کنند. یکی از اصلی‌ترین کارآمدی های این بلوک‌ها، ساده‌تر شدن اقداماتی چون سوراخ کردن، شیارزنی و مانند آن‌ها است. از جمله مزایای به کار بردن این بلوک‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک بودن وزن بلوک پوکه ای

به دلیل ساختار متخلخل سبک دانه های معدنی و ترکیب مواد به کار رفته در تولید بلوک پوکه ای سبک، در مقایسه با مصالح مشابه، دارای وزن کمتری هستند. وزن کمتر به معنای سرعت بالاتر در حمل و نقل و به کار بردن در فرایند ساخت و ساز است. به علاوه سبک بودن وزن این بلوک‌ها، وزن بار مرده ساختمان را نیز کاهش داده و به هدف گذاری ساخت ساختمان‌های با وزن سبک‌تر، کمک می‌کند.

به طور مثال بلوک های پوکه معدنی دو جداره چیزی بین 3 تا 9 کیلوگرم وزن داشته و بلوک های پوکه معدنی سه جداره نیز می‌توانند 5 تا 8 کیلوگرم وزن داشته باشند.

برای خرید انواع بلوک سیمانی در ابعاد مختلف وارد صفحه قیمت بلوک سیمانی شوید.

مقاومت بالا

بلوک های پوکه ای در برابر فشار و ضربات، دارای استحکام و مقاومت بالایی بودن و از این روی در ساختمان‌هایی که ضدزلزله ساخته می‌شوند، کاربرد مناسبی دارند. در واقع استحکام قابل توجه بلوک‌های پوکه‌ای، باعث می‌شود که دوره نوسانی سازه‌ها بالا رفته و در صورت بروز زلزله، مقاومت ساختمان در برابر لرزه‌ها افزایش پیدا کند. البته هر بلوک پوکه ای با توجه به مقاومت سنگدانه به کار رفته و طرح اختاط بتن و نحوه تولید و عمل آوری دارای خواص یکسانی نخواهد بود و در صورت تمایل به استفاده در ساختمان میبایست موارد استاندارد 7782 را تامین نماید.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

عملکرد عایقی در برابر دما و صدا

به علت استفاده از سبکدانه های معدنی متخلخل با چگالی پایین ، مقاومت حرارتی و صوتی بلوک پوکه ای افزایش میابد. این بلوک‌ها به عنوان عایق در برابر حرارت و صدا عمل کرده و با به کار بردن آن‌ها در قالب دیوارهای ساختمانی، عایق کاری کاملی ایجاد می‌شود. در حقیقت متخلخل بودن بلوک های پوکه ای، آن‌ها را به یک عایق صوتی حرفه‌ای تبدیل ساخته و طبق اندازه گیری‌های صورت گرفته تا برحسب ضخامت و نوع بلوک به طور متوسط نزدیک به 48 دسی بل، قدرت عایق صوتی دارند.

مقاومت بالا در برابر آتش سوزی

جالب است بدانید که این بلوک‌ها دارای مقاومت قابل توجهی در برابر دمای بالا (تا 1200 درجه سلسیوس) هستند. به این شکل ساختمان‌هایی که از بلوک‌های پوکه‌ای در سازه خود استفاده زیادی برده‌اند، در برابر ریسک‌های آتش سوزی و عواقب آن، شرایط به مراتب بهتری دارند. در صورتی که از مصالح استاندارد و نحوه تولید مناسب در ساخت بلوک های پوکه معدنی استفاده شده باشد اغلب حداقل 2 ساعت مقاومت در برابر آتش را خواهند داشت به عبارت دیگر تامین کننده مبحث سوم مقررات ملی ساختمان میباشند.

بلوک فوم دار چیست؟

سرعت بالاتر در ساخت و ساز

بلوک‌های پوکه‌ای در مقابل آجرهای سنتی و مانند آن‌ها، با توجه به ابعاد بزرگ تر و سبک بودن سبب تسریع دیوارچینی میگردند این موضوع به ویژه در مقایسه با بلوک‌های ماسه‌ای، بسیار قابل توجه بوده و باعث می‌شود که زمان کمتری برای پیشبرد یک پروژه در بخش‌هایی که بلوک‌های پوکه معدنی جایگزین شده‌اند، صرف شود.

کاربردهای بلوک پوکه ای

بلوک‌های سبک پوکه‌ای در موقعیت‌های مختلف ساختمانی، کاربردهای متفاوتی دارند. در نظر داشته باشید که بسته به محلی که قصد استفاده از بلوک پوکه ای در آن را داریم، ابعاد و مدل‌های مختلفی از این بلوک‌ها، کاربرد خواهند داشت.

دیوار چینی و استفاده در تیغه اتاق‌ها

بلوک های پوکه ای فضای کمتری در محل دیوارچینی به خود اختصاص داده به عنوان مثال برای دیوارچینی بین اتاق ها میتوان از بلوک با عرض 10 سانتیمتر استفاده کرد . البته جهت دیوارچینی دیوارهای پیرامونی ساختمان با توجه به الزامات مبحث نوزدهم و هجدهم مقررات ملی ساختمان میبایست از بلوک های با عرض بیشتر استفاده نمود.

به جز کاربرد اصلی، یکی دیگر از مشخصاتی که از این بلوک‌ها در دیوارچینی استفاده می‌شود، خاصیت عایق صوتی و حرارتی بلوک‌ها می‎باشد.

شیب بندی پشت بام‌ها با بلوک پوکه ای

از این بلوک‌ها به دلیل وزن سبک و مقاومت مناسب در برابر دما، در شیب بندی پشت بام‌ها استفاده می‌شود. در شرایط نیز ترکیبی از این بلوک‌ها و بلوک‌های سیمانی برای ترکیب پشت بام و کف سازی آن به کار برده می‌شوند که در نهایت بستگی به طرح و پلان اولیه ساختمانی، ارتفاع ساختمان و همین طور موقعیت جغرافیایی آن دارد.

کف سازی طبقات

بلوک‌های پوکه معدنی برای کف سازی طبقات کاملا مناسب هستند و سرعت ساخت و ساز از طریق آن‌ها نیز دلیل دیگری است که در سازه‌ها برای کف سازی از این بلوک‌ها کمک گرفته شود. به این ترتیب وزن ساختمان سبک‌تر شده و مقاومت بیشتری خواهد داشت. در حقیقت استفاده از بلوک‌های پوکه معدنی، ساختمان را در یک وضعیت ایده آل با مقاومت بالاتر و وزن کمتر و همچنین عایق صوتی بیشتر در بین طبقات قرار می‌دهد.

تونل سازی با بلوک پوکه ای

پوکه‌های معدنی در تونل سازی نیز کاربرد زیادی دارند. در اینجا نیز وزن سبک و مقاومت بالای بلوک‌های پوکه‌ای، باعث می‌شود که کارایی عالی در تونل سازی داشته باشند. به طور کلی استفاده از پوکه معدنی در تونل سازی به دلیل مقاومت و استحکام بالا، رواج دارد. همان طور که می‌دانید در مبحث تونل سازی نیاز جدی به استفاده از مصالح اولیه با درجه استحکام بالا بوده و ظرافت ساخت و ساز در این مسیرها به مراتب بیشتر از دیگر سازه‌های می‌باشد.

تفاوت بلوک پوکه ای و ماسه‌ای چیست؟

بلوک‌های ماسه‌ای از ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب ساخته شده و برای استفاده از آن‌ها نیز نیاز به ملات بیشتری در مقایسه با بلوک‌های پوکه‌ای خواهد بود. با توجه به مواد تشکیل دهنده اولیه، وزن بلوک‌های پوکه‌ای در مقایسه با بلوک‌های ماسه‌ای به مراتب کمتر بوده و از این جهت در ساخت و ساز نیز وزن کمتری در بنای ساختمانی ایجاد می‌کنند. این یکی از مشخصه‌های اصلی و ممتاز جهت پایین آوردن وزن نهایی ساختمان است که آسیب پذیری آن در زلزله‌ها و موارد مشابه را به حداقل می‌رساند.همچنین به علت چگالی پایین تر بلوک های پوکه ای، دارای مقاومت حرارتی و صوتی بیشتری نسبت به بلوک های ماسه ای هستند.




با ما تماس بگیرید

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد محصولات با شماره تلفن 09027770902 تماس حاصل فرمائید.

نحوه ساخت بلوک پوکه ای

برای ساخت بلوک‌های پوکه‌ای، مواد اولیه آن به وسیله دستگاه توزین مصالح اندازه گیری شده و در یک میکسر صنعتی قرار می‌گیرند. در این میکسر مواد اولیه مخلوط شده و از طریق نوار نقاله به دستگاه بعدی منتقل شده و در قالب‌ها جای می‌گیرند. پرس 200 تنی و پنج ویبره روی این بلوک‌ها کار کرده و پالت‌های فلزی به اتاق بخار انتقال داده می‌شوند. این پالت‌ها باید برای مدت 12 ساعت در داخل اتاق بخار قرار گرفته و پس از آن خارج و کنترل کیفیت خواهند شد.

قیمت بلوک پوکه ای

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم بلوک‌های پوکه‌ای به دو گروه اصلی بلوک‎‌های سنگین و سبک تقسیم بندی می‌شوند. به این ترتیب قیمت بلوک پوکه ای نیز متناسب با همان گروه‌ها و همین طور ابعاد هر یک، مشخص خواهد شد. به طور مثال قیمت بلوک 10*20*40 تا حدودی متفاوت از قیمت بلوک 15*20*40 خواهد بود. از این‌ها گذشته، سازنده و تولیدکننده بلوک‌ها نیز در قیمت گذاری نهایی آن‌ها موثر هستند.

در نظر داشته باشید که برای خرید بلوک پوکه‌ای، هرگز نباید فاکتور قیمت را به عنوان المان اصلی لحاظ کرده و حتما موارد مهم‌تری چون کیفیت بلوک، مشخصات و استاندارد بودن آن، را مد نظر قرار دهید. بدیهی است که کیفیت بلوک‌ها در کیفیت نهایی سازه و بهره وری آن به صورت مستقیم دخالت دارند.

کلام آخر

در بالا توضیحاتی در خصوص بلوک پوکه ای سبک و کاربردهای آن مطرح کردیم. همان طور که ذکر شد، بلوک پوکه معدنی در ساخت و ساز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اثرگذاری عالی در کاهش وزن سازه و همین طور بالا بردن مقاومت و استحکام آن دارد. توصیه می‌کنیم که این مطلب را با آشنایان خود که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند به اشتراک گذاشته و ضمن اطلاع رسانی نظر آن‌ها را نیز جویا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *